0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Foto: Klaus Vedfelt
PR: Foto: Klaus Vedfelt

'Sweeney Todd' er en af Stephen Sondheims mest avancerede og musikalsk fuldbårne musicals, og den henter sin musikalske inspiration hos bl.a. Prokofiev og Ravel..

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Nu rykker en rasende hanrej med barberknive ind på Det Kongelige

Stephen Sondheims blodige barbermusical ’Sweeney Todd’ er lige på trapperne, Leonard Cohen vender tilbage med lidt hjælp fra sin søn, mens en af verdens bedste unge strygekvartetter kan opleves på Louisiana.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Hvis nogle tænker på Alexandre Dumas den ældres historie om ’Greven af Monte Cristo’, når de hører handlingen i Stephen Sondheims modernistiske musical ’Sweeney Todd’ refereret, er det forståeligt. Den fortæller nemlig om en stræbsom barber i victoriatidens London, som uforskyldt forvises til Australien af en styg dommer, som ikke ser sig for god til at smide slæberne ind hos Todds smukke hustru, når nu ægtemanden er af vejen. Men så kommer bartskæreren tilbage, og så er der ellers sat vand over til løjer og langkål af den mere makabre slags. Sondheim skrev forestillingen med librettisten Hugh Wheeler i 1979, baseret på et teaterstykke, der igen tog udgangspunkt i elementer fra de sene 1800-års trivialfiktion, de såkaldte penny dreadfuls, og så er forbindelsen til Dumas jo knyttet, idet han også var føljetonforfatter. Det er en af Stephen Sondheims mest avancerede og musikalsk fuldbårne musicals, og den henter sin musikalske inspiration hos såvel Prokofjev og Ravel som filmkomponisten Bernard Hermann. Den bruger ledemotiver og melodiske omvendinger og regnes af nogle for en opera. Derfor opføres den i København i Operaen, og partiernes synges af operasangere.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    SPECIAL: Roskilde i hjertet (3): »Det var bare så uvirkeligt at man kunne dø af at være på den plads«
    SPECIAL: Roskilde i hjertet (3): »Det var bare så uvirkeligt at man kunne dø af at være på den plads«

    Henter…

    Pernille var 16 år gammel og den eneste punker i Tommerup på Fyn, hvor hun kom fra. Det var år 2000, og hun var taget til Roskilde Festival med nogle venner for at høre musik og for at blive grebet af det store fællesskab. Fredag aften stod hun Orange Scene, klar til at høre The Cure, hendes yndlingsband, da en mand trådte frem på scenen og græd. ”People have died”, sagde han.

  • Pelle Rink/Ritzau Scanpix

    Du lytter til Politiken

    3. juli: Hvorfor undersøger medierne ikke om drab på Bornholm var racistisk?
    3. juli: Hvorfor undersøger medierne ikke om drab på Bornholm var racistisk?

    Henter…

    I sidste uge døde en 28-årig mand i Nordskoven ved Rønne. Senere samme dag anholdt de to brødre, som nu sidder fængslet. De har indrømmet, at de slog manden i skoven, men nægter et overlagt drab. Den døde mand var sort, og de to anholdte er hvide. En af dem har en video liggende på Facebook, hvor man kan se, at han har et hagekors på benet. Og ifølge politiet lagde en af dem et knæ på den dræbtes hals. Ligesom da George Floyd blev dræbt af betjente i USA.

    Alligevel tror politiet ikke, at drabet handler om race. Men kan det være rigtigt? Hvorfor tror medierne på politiet? Og har Politiken gjort det godt nok?

  • Du lytter til Politiken

    SPECIAL: Roskilde i hjertet (2/3): Hiphop, jordhugga – og den nye lyd fra klubberne
    SPECIAL: Roskilde i hjertet (2/3): Hiphop, jordhugga – og den nye lyd fra klubberne

    Henter…

Forsiden