0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Lars Beyer
Foto: Lars Beyer

Michael Kviums 7,5 meter brede maleri 'Beach of Plenty' er i Berlin. Heller ikke her på denne typiske danske sandstrand er der nogen egentlig mur i sigte. Men billedet viser os de afstande og barrierer, som mennesker selv kan skabe til deres omgivelser, når de føler sig intimideret. Ovenfor Samson Youngs installation.

Se billederne: Stor udstilling i Berlin viser, at mure ikke altid er af sten

Kan man lave en udstilling i Berlin om mure i 30-året for Murens fald, uden at det drejer sig om selve Berlinmuren? Svaret er ja: Gropius Baus aktuelle udstilling handler i stedet om, hvordan moderne kunstværker kan det samme som mure: skabe afstande og distancer mellem mennesker. ​

FOR ABONNENTER

Naturligvis måtte al den virak omkring Berlinmuren og dens fravær og historik også udløse en udstilling – ikke mindst i den tyske by, der i 28 år var delt i to. Men ’Durch Mauern gehen’ i Gropius Bau er ikke en udstilling om Berlinmuren og dokumenterer den heller ikke.​​

Die Mauer, som tyskerne kalder den, er dog aldrig langt væk, for den ligger i umiddelbar nærhed af den majestætiske bygning, hvor udstillingen afholdes. Et fragment af dens oprindelige 45 kilometer (!) kan tilmed ses fra bygningens vinduer – som et manende monument over en fortid, som stadig sætter en dagsorden.

Men i salene på Gropius Bau ser man ikke meget til selve Die Mauer, men til gengæld en hel del til andre slags mure. For temaet på udstillingen skal forstås i udvidet forstand, som en afstand, et politisk magtredskab eller en foranstaltning, der overalt kan opbygge skranker og skabe forskelle og adskille mennesker.

Disse virkninger eller funktioner ved en mur kan udtrykkes symbolsk eller metaforisk. Det er baggrunden for ’Durch Mauern gehen’, hvor værker af 28 internationale kunstnere, heriblandt Mona Hatoum, Anri Sala, Marina Abramović og Ulay, er bragt sammen og fordelt i halvt så mange rum.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden