0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Martin Sylvest/Ritzau Scanpix
Foto: Martin Sylvest/Ritzau Scanpix

Mathilde Caffey sang "Karma Is a Bitch" af CH10 til årets X Factor-finale, hvor hun kom på andenpladsen. CH10 havde givet lov til at hun måtte synge den, men ikke, at Sony Music måtte udgive en ny version i Mathilde Caffeys navn.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Ung sangerinde kritiserer TV 2 og Sony Music: I har stjålet min sang

Til årets ’X Factor’-finale blev kunsteren CH10’s nummer sunget som coverversion, hvilket hun havde godkendt. Men det forarger hende, at Sony og TV 2 ikke oplyste hende om, at hendes nummer i en anden version ville blive udgivet under en anden sangers navn. TV 2 erkender, at kommunikationen ikke har været klar nok.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Da ’X Factor’-finalisten Mathilde Caffey i lørdags optrådte til årets ’X Factor’-finale, sang hun en coverversion af upcoming-sangerinden CH10’s nummer ’Karma is a Bitch’.

Men CH10 – med det borgerlige navn Chio Dyrlund – påstår, at hun på intet tidspunkt har givet samtykke eller skrevet under på, at ’X Factor’ måtte tage hendes sang og udgive den under en anden artists navn.

Det skriver hun i et opslag på sin Facebook-side med overskriften »De stjal min sang?!«, der har skabt meget engagement.

Hun siger, at hun var klar over, at hendes sang ville blive sunget i finalen, for det var det, som hun havde aftalt med en producer på TV 2, der to måneder før finalen henvendte sig til hende.

Men hun vidste ikke, at den ville blive udgivet i en ny version under Mathilde Caffeys navn.

»Jeg ville ønske, at nogen havde taget fat i mig på et tidspunkt og havde fortalt mig, at de havde tænkt sig at udgive min sang, bare af ren og skær god stil mellem ’kollegaer’. Så kunne jeg have handlet ud fra det. Men jeg fik INTET at vide, og nu praiser alle Mathilde for ’hendes’ ’nye’ fede sang«, skriver Chio Dyrlund på Facebook – som understreger, at kritikken ikke er rettet mod Mathilde Caffey.

»Dette er ikke hendes skyld, hun er blot en brik i det større spil«.

Som noget nyt havde finalisterne i årets udgave af ’X Factor’ ikke fået specialskrevet deres vindersange som tidligere.

De sang i i stedet covernumre, og finalisternes udgave blev udgivet i deltagernes eget navn på diverse streamingtjenester.

Nyheden blev offentliggjort i en artikel på TV 2-underholdning, 40 minutter inden finalen startede, hvor programredaktøren på ’X Factor’ fra TV 2, Dorte Borregaard, sagde, at »Det er simpelthen for at prøve noget nyt«.

Beslutningen blev ifølge TV 2 taget mellem Dorte Borregaard og Sony Music, fordi de håbede, at det ville give vinderen og de øvrige finalister en bedre mulighed for at sætte deres eget præg på deres musik, når ’X Factor’ er ovre.

Kanalchef på TV 2 Dorthe Thirstrup siger i et skriftligt svar til Politiken, at det er Sony Music Danmark, der står for arbejdet med ’X Factor’-deltagernes udgivelser, og at »alle regler på området er fulgt«. Men hun medgiver, at kommunikationen til CH10 kunne have været klarere.

»Det her er et eksempel på, at det nogle gange ikke er nok at følge reglerne, for selvfølgelig havde det været en god idé at informere de originale artister og rettighedshavere til numrene«, skriver Dorthe Thirstrup.

Politiken har forsøgt at få en kommentar fra Sony Music Danmark uden held.

Læs Chio Dyrlunds opslag her:

Annonce

Mangelfuld kommunikation

Chio Dyrlund og hendes pladeselskab har efterfølgende henvendt sig til Sony og andre folk i branchen for at forhøre sig om, hvad der kunne gøres. Men sagen endte ifølge Dyrlund i en telefonsamtale med en advokat, der sagde, at praksissen var fuldt ud lovlig.

»Så det vil sige, helt hypotetisk, at jeg f.eks. lovligt kan tage en anden ung upcoming sangerindes nye sang, som hun udgiver om fredagen, kopiere nummeret over weekenden og udgive det om mandagen under mit eget navn, med samme titel, samme akkorder, samme tekst, samme lyd og høste streaming-royalties heraf. Kan det virkelig passe, at det kan hænge sådan sammen? Jeg synes, det er tyveri og bare et rigtigt grimt træk at lave«, skriver Chio Dyrlund på Facebook.

Til Ekstra Bladet forklarer Chio Dyrlund, at hun er vred over ikke at være blevet kontaktet og fortalt, at når hun gav lov til, at sangen måtte synges i finalen, indebar det også, at sangen måtte udgives under en anden kunsters navn.

»Det er nogen bagom programmet, der skulle have kommunikeret det bedre – også til Danmark. De skulle have krediteret mig bedre i showet, siger hun til Ekstra Bladet med henvisning til, at ’X Factor’-vært Sofie Linde bød seerne velkommen til finalen med en bemærkning om, at det var finalisternes egne numre, de optrådte med.

»De skulle have nævnt, at det ikke var sange, der var skrevet specifikt til dem (’X Factor’-finalisterne, red.), men at det er sange af andre artister, og have krediteret os. Det blev vinklet, som om det var deres egne sange«.

Læs mere:

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie, men der er masser...
    Vi holder sommerferie, men der er masser...

    Henter…

    Du lytter til Politiken går på sommerferie. Vi er tilbage mandag 10. august. Men vi har masser af nye lydoplevelser til din sommerferie.

    Vi har lavet en Roskilde-special til sommeren uden festivaler - det er tre afsnit, hvor du kan høre vores musikskibenter tale om tre årtier med orange musik, de ikke kan glemme.

    Så er der også Poptillægget - det udkommer det meste af juli og bruger sommeren på sit helt eget Protesttillæg om den bevægelse mod racisme og undertrykkelse, som skyller hen over verden lige nu. Hvordan den viser sig i samfundet og kulturen, kan du høre om i fem afsnit.

    I uge 29 har vi premiere på første afsnit af serien 'Elsk mig for evigt'.

    Det er en personlig historie om angsten for at blive forladt - for, at den du elsker, holder op med at elske dig. Og hvad det kan få et menneske til at gøre.

    Og har du ikke allerede hørt den, så er der også serien om skibsbranden på Scandinavian Star, der slog 158 mennesker ihjel. Her gennemgår Politiken-journalist Lars Halskov, hvis journalistik også blev til en prisbelønnet tv-serie på DR, den tragiske historie om Skandinaviens største mordgåde.

    Til sidst kan du også  tage Politikens bedste interview, portrætter og reportager med på stranden. I Politiken Longread, som udkommer senere i juli, kan du høre avisens journalister læse nogle af deres bedste artikler op.

    Hav en smuk sommer.

    Find os både i vores egen podcast-app, Politiken Podcast, og i iTunes

  • Du lytter til Politiken

    SPECIAL: Roskilde i hjertet (3): »Det var bare så uvirkeligt at man kunne dø af at være på den plads«
    SPECIAL: Roskilde i hjertet (3): »Det var bare så uvirkeligt at man kunne dø af at være på den plads«

    Henter…

    Pernille var 16 år gammel og den eneste punker i Tommerup på Fyn, hvor hun kom fra. Det var år 2000, og hun var taget til Roskilde Festival med nogle venner for at høre musik og for at blive grebet af det store fællesskab. Fredag aften stod hun Orange Scene, klar til at høre The Cure, hendes yndlingsband, da en mand trådte frem på scenen og græd. ”People have died”, sagde han.

  • Pelle Rink/Ritzau Scanpix

    Du lytter til Politiken

    3. juli: Hvorfor undersøger medierne ikke om drab på Bornholm var racistisk?
    3. juli: Hvorfor undersøger medierne ikke om drab på Bornholm var racistisk?

    Henter…

    I sidste uge døde en 28-årig mand i Nordskoven ved Rønne. Senere samme dag anholdt de to brødre, som nu sidder fængslet. De har indrømmet, at de slog manden i skoven, men nægter et overlagt drab. Den døde mand var sort, og de to anholdte er hvide. En af dem har en video liggende på Facebook, hvor man kan se, at han har et hagekors på benet. Og ifølge politiet lagde en af dem et knæ på den dræbtes hals. Ligesom da George Floyd blev dræbt af betjente i USA.

    Alligevel tror politiet ikke, at drabet handler om race. Men kan det være rigtigt? Hvorfor tror medierne på politiet? Og har Politiken gjort det godt nok?

Forsiden