0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

96-årig fynsk kvinde kendte historien bag ikonisk maleri

Når fynbomaleren Peter Hansen malede et billede i naturen, f.eks. af en mand, der pløjer, skulle hans pensel og farver tage virkeligheden på kornet.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Faaborg Museum
Foto: Faaborg Museum

Havde dette maleri været udført af en guldalderens kunstnere eller af en af de symbolister, der var samtidig med fynboerne, ville der have været så meget opmærksomhed omkring den plørede og oppløjede jord foran ploven med de to heste.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Maleriet med titlen ’Pløjemanden vender’ har med årene fået ikonisk status. Det er blevet et af fynbomaleren Peter Hansens mest populære billeder, og et af de mest kendte værker i Faaborg Museums samling.

Da man i 2015 fejrede 100-året for museets indvielse, fik Fyens Stiftstidende kontakt med en dengang 96-årig kvinde, Sigrid Jensen. Hun havde en historie at fortælle om Peter Hansens maleri ’Pløjemanden vender’, som forbandt hendes egen fortid med nutiden.

For hun vidste, at modellen til pløjemanden var hendes svigerfar, Andreas Jensen. Hun kunne også fortælle, at det sted, hvor han pløjede på billedet, var en mark nord for Faaborg, Søgaard, der senere blev til en campingplads.

Andreas Jensen havde også engang fortalt sin svigerdatter, hvordan han iført sine hvide høstbukser måtte pløje igen og igen foran Peter Hansen, så kunstneren med sin pensel og sine farver – ’kunne sætte de rigtige strøg på lærredet’, som han sagde. Og hos fynboerne var de rigtige strøg næsten til at tage og føle på. De var grovere, mere sanselige end det, man kunne iagttage hos guldalderperiodens noget ældre malere og hos de samtidige symbolister og nyromantikere.

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce

Læs mere