0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Giv en julegave, der glæder langt ind i det nye år. Giv et abonnement på Politiken

Britisk kunstner slipper orme løs i København: »Jeg fandt biller og pakkede dem ind i blade, og fodrede kaninen med dem. Den kanin blev 20 år«

Københavns største udstillingshal er omdannet til en ormegård. Det er den britiske kunstner David Shrigley, der står bag. Selv er han en novice i naturen og lærer at snuse det hele ind af sin hund.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
David Shrigley, DO NOT TOUCH THE WORMS (2020). Installation view at Copenhagen
Contemporary, 2020. Foto: David Stjernholm
Foto: David Shrigley, DO NOT TOUCH THE WORMS (2020). Installation view at Copenhagen Contemporary, 2020. Foto: David Stjernholm

David Shrigleys orme på Copenhagen Contemporary rejser sig lodret i luften i fire minutter, før de igen mister pusten og falder sammen over hinanden.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Den 1.000 kvadratmeter store hal i Copenhagen Contemporary er fyldt med en bunke enorme regnorme. Lyserøde og med tværstriber bugter de sig hen over gulvet og over hinanden. Et digitalt ur på væggen tæller ned, og efter et minut og tyve sekunder bliver ormene pustet op. De rejser sig lodret i luften i fire minutter, før de igen mister pusten og falder sammen over hinanden.

Et billede på livets, ormelivets, evindelige cyklus? Penisser, der mister potensen? Naturen, der taber sin kraft og giver op? Det er åbent for fortolkning, præcis som ophavsmanden ønsker det.

Det fortæller han fra en storskærm, hvor han svarer på spørgsmål fra journalister og kritikere, der er mødt op til visningen af udstillingen. Kunstneren er britiske David Shrigley. 51 år, nybarberet, håret er lysegråt, helt kort, og øjnene lyseblå. Venlig og afdæmpet. Selv har han ikke set udstillingen endnu, for på grund af corona har han ikke kunnet tage til København og tage del i arbejdet med at sætte værkerne op.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Læs mere