0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Opera om forkvaklet seksualitet nåede ikke at blive opført på Det Kongelige. Nu kan du se den på YouTube

Især den mekaniske dukke er fantastisk i den ret korte opera, der var den første iranske opera nogensinde, der blev sat op i England.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Mikal Schlosser
Foto: Mikal Schlosser

Tenoren Jonathan von Schwanenflügel synger den unge mand. I forgrunden Dina Fie Lorentzen som mannequindukken.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

En iransk opera. Nej, det er ikke noget, man oplever ofte, vel? Derfor var jeg spændt, da avantgardeensemblet Athelas Sinfonietta Copenhagen sammen med kompagniet Den Åbne Opera, som normalt spiller i Folkehuset Absalon på Vesterbro i København, satte den iranske komponist Amir Mahyar Tafreshipours opera ’The Doll Behind the Curtain’ op på Operaens intimscene Takkelloftet i begyndelsen af december. Men coronanedlukning nummer to satte en stopper for opførelserne.

Nu er en videoproduktion af opsætningen lagt på YouTube. Dermed er det muligt at opleve den ret korte opera, der – da den blev spillet i London for fem år siden – ifølge kompagniet, som stod for realiseringen derovre, var den første iranske opera nogensinde, der blev sat op i England.

Musikken rummer lidt tilløb til et miks af iransk og vestligt, men for de fleste vil operaen nu nok virke som en rent vestlig, nutidig kammeropera. Til gengæld er handlingen skarp i sin kritik af arrangerede ægteskaber og en kultur, hvor forældre i Iran i tiden mellem de to verdenskrige forlanger absolut lydighed af deres voksne børn.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter