0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

»Det tager mig et par år at blive færdig med et værk«

Fra møbeldesigner Anne Brandhøj fælder et træ, går der to år, før hun har et færdigt værk i hænderne. Hun håber, det afspejler sig i produktet og skaber en større bevidsthed om håndværk versus masseproduktion.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Miriam Dalsgaard
Foto: Miriam Dalsgaard

Det er en tidskrævende proces at arbejde med træ, når man som Anne Brandhøj først skal fælde træet, dernæst formigve det og tørre det for til sidst at kunne arbejde færdigt med det. F.eks. skal træet typisk tørre i et års tid.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Som selvstændig møbeldesigner er jeg så heldig, at jeg kan tilpasse mig træets forskellige stadier, og her er tiden fuldstændig afgørende. Det tager mig et par år at blive færdig med et værk, og selv om det lyder ekstremt, bunder det i, at jeg først fælder træet, så formgiver det, tørrer det og derefter færdigbearbejder det. Og det langsomme tempo betyder faktisk, at jeg har mulighed for at dykke helt ned i materialet.

Noget af det mest spændende er at åbne stammen. Ligesom et menneske bliver træet jo påvirket af alt det, der sker omkring det. Har det stået på en skråning, hvordan har solens bane været, var underlaget fugtigt, stod der mange omkringliggende træer, og har det oplevet svampeinfektion eller lynnedslag? Alt har indflydelse, og derfor arbejder jeg totalt intuitivt for at blive klogere på, hvad lige præcis det her stykke træ kan.

For det meste former jeg træet, mens det stadig er vådt. Så står det typisk i et år og tørrer helt langsomt, og her er det interessant at følge med i, hvordan det bevæger sig – og overhovedet ikke vide, hvor det fører hen. I nyfældede træer er vandindholdet over 40 procent, og i takt med at vandet forlader træet, trækker det sig sammen. Det skaber de her store svindrevner, som især er tydelige, når jeg arbejder med hele stammer, fordi træet ikke kan vride sig, som hvis det var skåret op i planker. Og det er netop revnerne, jeg arbejder med i mine flader, piedestaler og møbellignende skulpturer. Enten udnytter jeg dem rent æstetisk eller ved at kile metalstykker ned i for at skabe en funktion.

Jeg tror, at hvis vi aldrig ser en eneste knast, revne eller farvevariation i træet, glemmer vi nemt, at det er et organisk materiale – og det vil jeg gerne gøre op med. Så da jeg blev færdig som møbeldesigner, var jeg ret sikker på, at jeg ikke skulle sidde foran en computer. Ikke skulle tegne nye ensartede og hurtigproducerede produkter, som folk følte, de burde købe og udskifte deres gamle møbler med endnu en gang. Det er vist tydeligt, at jeg virkelig ikke er fan af brug og smid væk-kulturen. Og jeg håber da også, at folk vil beholde mine objekter i mange, mange år. Bruge dem, så der kommer mærker, røre så meget ved dem, at de ændrer farve, og bare give dem lov til at blive smukkere.

Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage

Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.

Læs videre nu

Annonce

Læs mere