0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Åbningen af Klang gav os musik fyldt med farver, hvislende lyde og små sitrende detaljer

Der var fokus på det smukke nærvær i sjældne, akustiske blandinger, da Klang indledte årets festival for avantgardemusik.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Alexander Banck-Petersen
Foto: Alexander Banck-Petersen

Med buen som samuraisværd fik Mina Fred rummet til at hvisle, da Athelas åbnede Klangfestivalen med sanselig musik af unge komponister.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Det er risikabelt at åbne en stor, international musikfestival alene med fire spritnye værker af unge komponister. Uropførelser af ny, ung musik kan sagtens give overrumplende lytteoplevelser, men ingen ved på forhånd, om det vil lykkes at ramme en interessant fortolkning første gang, musikken skal klinge. Eller om komponistens, ofte radikale, idé egentlig er god!

Men åbningskoncerten for årets Klangfestival stod smukt i rummet i koncertsalen i det gamle radiohus med sine fire minutiøse, tyste værker. De stort set ukendte komponister – Mads Emil Dreyer, Aron Dahl, Kirsten Milenko og Tyler Futrell var kommet i hænderne på to solister og det erfarne, københavnske ensemble Athelas, og det efterlod et smukt indtryk af en flok unge toneskabere, der vil røre publikum og skærpe vores opmærksomhed for lydverdenens detaljer og nuancer. Med musik, der manede til eftertænksomhed og ro – mere end oprør og ballade.