0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Når en kvinde bliver kværket og brændt på et bål, kan den antifeministiske tolkning ligge ligefor

Jeg lukkede øjnene i biffen i 2009, da kvinden i ’Antichrist’ klippede sin klitoris af med en saks. Lukkede jeg i min intense fascination af filmens brutale skønhed også øjnene for den feministiske kritik af den, spørger Eva Eistrup i denne klumme.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Zentropa Entertainments/Zentropa Entertainments
Foto: Zentropa Entertainments/Zentropa Entertainments
Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

De hylede og hånlo, og efter sigende var der flere, der besvimede i biografsalens mørke i Palais de Festival, da Lars von Triers ’Antichrist’ havde premiere på filmfestivalen i Cannes i maj 2009. Måske var det scenen, hvor Charlotte Gainsbourg i rollen som den navnløse kvinde She knuser sin mands skridt og masturberer ham, til blodet sprøjter.

Måske var det det store håndbetjente bor, som hun med møje og besvær gennemborer den bevidstløse mands underben med, før hun bolter ham fast til en stor slibesten som en slags hjælpeløs Jesus. Sandsynligvis havde closeupscenen af hendes køn, da hun med et overraskende usløvt ’snap’ klipper sin egen klitoris af, noget med de stærke reaktioner at gøre.