0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Nu skal norske influencere fortælle det, hvis de retoucherer deres billeder på sociale medier

En ny lov i Norge pålægger influencere, der lægger sponsorerede indslag op på sociale medier, at de skal deklarere, hvis de bruger filtre, der ændrer deres udseende.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Peter Hove Olesen
Foto: Peter Hove Olesen

Den danske influencer Elvira Pitzner behøver ikke at mærke sine sponsorerede opslag, hvis hun bruger digitale filtre - men det gør hendes kolleger i Norge, hvor en ny lov netop er vedtaget.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Det norske storting har vedtaget en ny lov, der forpligter influencere til at mærke sponsorerede opslag og annoncer, hvor kropsform, størrelse eller hud er blevet ændret ved retouchering eller anden redigering.

Det betyder, at følgerne fra nu af vil blive gjort opmærksomme på, at der er brugt kunstig hjælp, hvis influencerne har unaturligt store læber, ren hud, smalle taljer eller markerede muskler.

Målet er at kæmpe imod udbredelse af urealistiske skønhedsidealer. Det, der i Norge er blevet kendt som kampen mod ’kropspres’.

»Vi ved, at mange føler et kropspres, kæmper med selvtilliden og får uopnåelige idealer via sociale medier og tv. Det konstante pres er vi optaget af skal gøres mindst muligt«, har den norske børne- og familieminister udtalt.

Kamp mod kropspres

Den ny lov gælder for influencere, når de lægger sponsorerede indlæg på Instagram, TikTok, Snapchat eller Facebook, hvor de nu skal markere deres retoucherede kommercielle opslag med et mærke designet af det norske uddannelsesministerium.

»Det her er et fantastisk skridt i den rigtige retning. Det viser, at det nytter noget at kæmpe, og det er vigtigt at huske på. For kampen mod skønhedstyranniet er langtfra ovre«, siger Berte Bekkhus, leder af Rød ungdom, som er initiativtager til lovforslaget om mærkningen, til avisen VG.