0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Kommunismen og anden ondskab - ifølge paven

Pave Johannes Paul II's netop udsendte selvbiografi, 'Memory & Identity', viser, at den sygdomssvækkede pave - trods stemmeproblemer - stadig har en skarp tunge.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Det er Guds kærlighed, der begrænser ondskaben på Jord, mener paven, der, ifølge hans netop udgivne religiøse testamente , selv bidrog væsentligt til at vælte det gamle sovjetstyre. Foto: Massimo Siragusa

Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

I betragtning af den 84-årige paves alvorligt svækkede helbredstilstand er det næppe sandsynligt, at der vil komme flere bøger fra hans hånd.

'Memory & Identity' vil blive stående som en opsummering af Johannes Paul II's personlige erfaringer og ikke mindst af hans konsekvent religiøse fortolkning af Europas historie, af ondskabens mysterium, af begrebet fædrelandskærlighed i almindelighed og af polakkernes kærlighed til Polen i særdeleshed, og af forholdet mellem kristendommens evige sandhed og det modernes menneskes forsøg på at reducere Gud til et tankefænomen.

Manifest og refleksion
Bogens udgangspunkt er en række redigerede samtaler mellem paven og to polske katolske filosoffer, Józef Tischner og Krzysztof Michalski, som blev optaget på bånd i 1993.

Efter at have ladet materialet 'modne' i nogle år tog paven det op igen og skrev det sammen, så de enkelte kapitler nu fremstår som tætte små essays, nogle nærmest med manifest-karakter, andre mere reflekterende.

Ondskabens mysterium
I bogens første halvdel diskuterer paven ondskabens mysterium - hvorfor Gud tillader det onde at eksistere i verden - og 'ondskabens ideologier', nazismen og kommunismen, som skulle lære menneskene, at »ondskaben kun kan besejres med godhed«.

Det onde skyldes ikke Gud, skriver Johannes Paul II, men menneskene, som Gud har givet en fri vilje. Gud har dog samtidig sat en grænse for, hvor længe det onde kan herske.

I sidste ende vil Guds kærlighed, som Kristus har ført ind i verdenshistorien, nemlig gøre en ende på ondskaben - sådan som det skete med nazismen i 1945 og med de kommunistiske regimer omkring 1990. De to systemers sammenbrud åbnede vejen for en positiv samfundsudvikling i de tidligere undertrykte lande og for et mellemfolkeligt samarbejde, som udtrykker Guds plan i historien.

Abort og homoseksualitet
Paven taler med varme og bekymring om landene bag det gamle jerntæppe, som netop i kraft af den eksistenskamp, som deres befolkninger måtte udkæmpe under kommunismen, har bevaret en nationalidentitet og menneskelig værdighed, som kan blive et væsentligt bidrag til det europæiske 'fælles hus'.

Paven frygter på den anden side, at disse lande, der nu så hurtigt nærmer sig deres nye vestlige partnere, alt for kritikløst vil tilegne sig den materialistiske forbrugerkultur, der har ødelagt så meget i Vesten.

Selv om både nazismen og kommunismen er bukket under, og selv om paven hylder de stadige videnskabelige og sociale fremskridt og demokratiets og menneskerettighedernes udbredelse, vil han dog »ikke tie om et tragisk anliggende, der er mere påtrængende end nogensinde før«.

Paven tænker her på den »ondskabens ideologi«, der kommer til udtryk ved, at folkevalgte parlamenter tillader abort - »en lovlig udryddelse af undfangne, men endnu ufødte mennesker« - og ved, at Europaparlamentet presser så stærkt på for at få homoseksuelle forhold anerkendt som alternative familietyper. Det er, siger paven, anslag mod familien og mod selve mennesket, forklædt som en kamp for oplys