0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Grisens år

Årets børnebogsmesse i Bologna var præget af krigen i Irak og nedturen på det tyske bogmarked. Men ellers går det godt på de fleste hylder.

Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Det er grisens år i Bologna. Det siger øf fra alle hjørner, og såmænd også på den prestigefulde illustratorudstilling i tilknytning til børnebogsmessen. Her er Hanne Bartholin fra Danmark kommet ind med en række raffinerede sort-hvide grisebilleder. Det er grisens år. Og krigens.

Udenfor i byen hænger fredsflag fra næsten hvert andet vindue. Indenfor er stemningen en anelse mat. Mange amerikanere samt en del japanere er blevet væk. Der er business as usual, men så heller ikke mere.

Forestil dig, kære læser, at du drømmer, du er spærret inde i et rum, der er tænderskærende 'børnevenligt'. Lyserød og lyseblå driver ned ad væggene sammen med skrigende gyldengul og skinnende forårsgrøn. Så vågner du og opdager, at du allerede er vågen. Du befinder dig blot i én af de tre haller - af syv - som italienerne har reserveret til sig selv. Hér er bambinoer for fulde gardiner.


Mon der findes et andet land, hvor kærligheden til børn i den grad går bogligt over gevind. Det er ikke Disneystilen. Det er Disney ganget med sig selv i et endeløst, selvsvingende forsøg på at nå tilbage til den uskyldige tilstand i moders skød.

Man må beundre italienerne for den energi, de lægger for dagen. Det er svært at variere lyserøde bamser-stilen, men de forsøger på det igen og igen. I Danmark markedsfører kommunerne sig som grønne. I Italien er Genua 'børnenes by'.

I hallerne ved siden af bor så alle de andre. De knap så begejstrede. De er næsten i mindretal hér blandt de 1.100 stande fra 62 lande. Og så er sandheden jo dog, at de fleste andre steder laver man også de ovenfor omtalte bøger, men man tager dem ikke med til Bologna, hvor overmagten er for stor.


I forrige uge arbejdede der 55 mennesker i børnebogsredaktionen på Egmont-Schneider. I dag er der seks tilbage! Så barsk er virkeligheden på det tyske børnebogsmarked. Det synes ikke at påvirke de andre europæiske lande til andet end medfølelse, for dér går det faktisk rigtig godt. Og det betyder i denne sammenhæng, at det ikke går tilbage.

Nogle forlag vælger at skrue op, andre vælger at skrue lidt ned. I Danmark gør Høst det sidste og Sesam det første. De fleste danske branchefolk er i Italien for at nyde det usædvanlig kølige forår. Mere om dem senere.

Blandt andre dårlige nyheder er, at der stadig ikke er gang i bøger fra lande i den tredje verden. Afrika er et sort hul. Sydamerikanerne havde heller ikke meget at vise. Atter en gang stikker Iran hovedet frem. De stiller altid op i Bologna med deres udvalg af billedbøger - små, forstørrede pixi'er til cirka 70 øre i basaren - på et stolt og varieret (og frisættende) billedsprog. Det er svært at tro, at de kan få lov at udkomme netop dér.

Samtryk er vejen frem

Tusinder af mennesker farer omkring i fire samfulde dage. Kalenderen er normalt booket på forhånd. Møderne er på 30 minutter minus den tid, det tager at bevæge sig over store afstande. Så det vil nok komme bag på de fleste, at der stort set aldrig bliver handlet i Bologna. Forlagene fra de forskellige lande nøjes med at se på hinandens bøger. Så vurderer man de udvalgte bøger, når man er kommet hjem, og først derefter tages der stilling til en eventuel udgivelse.

Egentlig behøver man slet ikke at være hér. Lotte Nyholm fra Forum fremviser et tryk af Lotte Salings fotomanipulerede billedbog 'Grøf - den nysgerrige gris', der oprindelig blev fremsendt fiks og færdig til forlaget som e-mail. Forum forsøger nu at samle partnere til et stort oplag.

Foreløbig har Ungarn og Letland bidt på. Underligt er det at sidde og bladre i en bog, der først udkommer om et år. Men så længe skal vi ikke vente på en ny historie om 'Kæmpeanden' af Thorstein Thomsen og Mette-Kirstine Bak. Den er snart på gaden.

Så samtryk er ikke gået helt af mode trods trykketekniske landvindinger. For år tilbage var samtryk et skældsord, nu er det blot en mindre besparelse. Og på Forum er de så gået videre med Ursula Seebergs 'Sus - den fagre so'. Hvem vil være med på den? Grynt!


Da jeg forlod Gyldendals stand, var man oppe på 12 lande til 'Manden og damen og noget i maven' med tekst af Kim Fupz og tegninger af svenske Eva Eriksson. Louise Langhoff Koch fra forlaget var vist selv lidt forbløffet, for bogen er rimelig avanceret, i og med at den stiller spørgsmål ved, hvad det egentlig er, der kommer ud af moders skød.

Vi blev enige om, at det nok er Eva Erikssons syrlige, men småfolkelige tegninger, der gør det. Af andre interessante og relativt sikre handler kan nævnes Louis Jensen, der virkelig har fundet sit forlag i norsk Gyldendal. De vil udgive det hele! Siger de. Det er en lille, men sikker, trend, at nogle nu tør vove lidt mere end normalt.

Markedet for børnebøger er efterhånden så stort i mange lande, at der igen er blevet plads til nicher og unoder. Samme Louis Jensens 'Den frygtelige hånd', der er rimelig syret, er netop udkommet på flamsk. Den har fået gode anmeldelser. Siger de.


På Carlsens Forlag ser de forelsket på fortrykket til 'Maries løfte' af Marianne Wiizan. Det er en roman fra den franske revolutions tid, der har ramt et behov og startet et rygte. 'Nu skal du høre!'. Rygtedannelse er en vigtig disciplin ved bogmesser.

Og så bliver 'Kæmpeanden' nr. ét nu læst i seks lande! Selv Jørgen Stamps senekspressionistiske bidebøger 'Kvæk' og 'Vov' er formentlig blevet afsat til de fransktalende lande. De bliver også nemme at oversætte.

Fantasy
Over alt og alle rager dog Lene Kaaberbøl med sin 'Skammer'-serie. Derfor får hun sin egen boks her på siden.

Alligevel kan det undre, hvad der kommer op, og hvad der ikke gør det. Den undren har især været der, siden Harry Potter kom og væltede salen. De fleste forlæggere slår syv kors for sig, når de hører ordet 'fantasy'.

Men ikke hos danske Sesam. Her satser man målrettet på fantasy og udgiver flere af den type internationale bøger, hvor filmrettighederne er solgt, allerede før bogen er skrevet og forfatteren konfirmeret! Der er et mønster af gentagelse over konceptet; man kalder det crossover - og hvorfor kommer de film aldrig i min biograf!?

For nylig bød Sesam i noget så udansk som en auktion på Jonathan Trouds bøger om London i magikernes vold. Serien hedder 'The Bartimaeus Trilogy' og skulle ligefrem være politisk anlagt. Bøgerne er ikke udkommet endnu - bind to er ikke skrevet endnu - men alle parter er glade. Jonathan Troud selv synes, at det er »very exciting«. Senere skal den filmatiseres.

Publikum rydder op
Børnebogens mennesker elsker deres Bolognamesse i forårets tid. En del af forklaringen på de mange tilfælde af kuller skyldes utvivlsomt mangel på søvn m.m. Bologna er en magisk by - især om natten. For man ved, at Umberto Eco lister rundt i arkaderne et sted derude.

Der er en ufortrøden energi over Bolognamessen. Den har bevaret og fornyet sin vitalitet ved at satse stærkere på billedsiden. Og det er også det første, som møder den besøgende. På vej ind til bøgerne i hallerne og alle møderne skal man kante sig forbi den censurerede internationale udstilling samt en stærk samling polske tegnere med Josef Wilkon i spidsen.

I samme område er der møder dagen lang, hvor billederne bliver vist frem og endevendt. Wolf Erlbruch, Wilkon og Anthony Browne er selv til stede. Denne ukommercielle oase i en kommerciel sammenkomst er en smuk kontrast. Det myldrer med unge tegnere og deres store mapper.


Trænede messedeltagere sporer en afmatning. Og sandt er det, at de lange 'gader' mellem standene kan se lidt halvtomme ud. I virkeligheden er det nok lige så meget dovenskaben og e-mailen, der vinder frem.

På messens sidste dag har offentligheden adgang. Så stjæles der med arme og ben. På forlaget Høst holder man fri dén dag og tager til racerløb i Imola eller ser på Ravennas mosaikker. Når de kommer tilbage, er der ikke så mange bøger at skulle fragte hjem. Det er det, der hedder kultureksport.

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere