Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Boganmeldelser kan købes for penge på nettet

Falske anmeldelser huserer på nettet. Nogle forfattere har sågar anmeldt egne bøger under falsk navn.

Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Det er ikke kun fænomener som Harriet Klausner, der anmelder bøger på internettet. Det gør de forfattere, der skriver bøgerne, også.

Den britiske forfatter Stephen Leather, som spytter e-bøger og paperbacks ud i en lind strøm, pralede ved en bogmesse i sidste måned med, at han, så snart hans nyeste værk rammer boghandlen, styrter ind på Twitter, Facebook og andre internetfora for at rose sig selv.

LÆS OGSÅ Leather har til lejligheden oprettet flere internetpersonaer, som han alle bruger til at skamrose den nye bog, og nogle gange ender han med at have stærkt rosende samtaler om sin egen bog – med sig selv.

Forfalskede internetprofiler
Værre endnu er det, at Stephen Leather er blevet taget i at lave to Twitter-konti i den konkurrerende forfatter Steve Roachs navn.

Leather havde set sig sur på Roach, fordi sidstnævnte havde kritiseret en af hans bøger, og de omkring 16.000 mennesker, der endte med at følge ’@TheSteveRoach’ og ’@Writerroach’, kunne således læse, at Stephen Leathers nye bog var ganske uovertruffen og fantastisk.

I august skrev New York Times en historie om en mand ved navn Todd Rutherford, hvis firma solgte gode anmeldelser til forfattere, som lige manglede det sidste for at gå fra amatør til professionel.



Den britiske forfatter R.J. Ellroy er havnet i den samme suppedas. Også han har oprettet falske profiler på internetfora for at rose sig selv og nedgøre rivaler.

Stor forretning
I august skrev New York Times en historie om en mand ved navn Todd Rutherford, hvis firma solgte gode anmeldelser til forfattere, som lige manglede det sidste for at gå fra amatør til professionel.

For 99 dollar ville han skrive en enkelt, for 499 dollar ville han skrive 20, og for 999 dollar ville han skrive 50. Han ville ikke overraskende være stærkt positiv.

Efter kort tid tjente Rutherford 28.000 dollar om måneden, og hans firma nåede, inden det blev lukket af de amerikanske myndigheder, at skrive 4.531 rosende, men falske anmeldelser. De ansatte læste næsten aldrig mere end bagsiden af bøgerne.

Forfattere fordømmer praksis

Eksempler som disse har skubbet til debatten om de anonyme brugeranmeldelser på internettet. En række forfattere – heriblandt Ian Rankin, Lee Child og Susan Hill – skrev i september et åbent brev i den britiske avis The Telegraph, hvor de fordømte praksissen og efterspurgte mere åbenhed og ærlighed fra både forfattere og internetanmeldere. Eksempler som Stephen Leather, R.J. Ellroy og amerikanske John Locke, som har indrømmet at have købt sig til falske anmeldelser, skulle det være slut med, skrev de og lovede aldrig selv at tage den slags midler i brug.



Læs mere:

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

Forsiden