Farverigt. Finn Juhls loftløsning med små kasser i stærke farver er med til at åbne rummet i Finn Juhl-salen i FN-bygningen.
Foto: Hans Ole Madsen

Farverigt. Finn Juhls loftløsning med små kasser i stærke farver er med til at åbne rummet i Finn Juhl-salen i FN-bygningen.

Bøger

Ny udgivelse om Finn Juhl-salen i FN er smuk og indsigtsfuld

Bogen kommer smukt og livfuldt rundt om et stykke dansk kulturarv i USA.

Bøger

At den nyrestaurerede Finn Juhl-sal i FN’s hovedkvarter i New York kunne indvies i år, er et lille mirakel.

Salen har haft et hårdt liv, siden den blev åbnet i 1952, og hvordan den oprindelig så ud, og hvem der havde skabt den, var på vej til at gå i glemmebogen efter et par hårde ombygninger i 1960’erne og 70’erne.

Den sublime designmæssige helhed, som Finn Juhl skabte, var ved indgangen til 00’erne afsvækket og interiøret nedslidt og mangelfuldt. Men nu er salen genskabt som det mesterværk, den er. Et skrin af skønhed på Manhattan.

LÆS OGSÅ

Rummet bærer det lange navn Formynderskabsrådssalen eller The Trusteeship Council og var mødested for de mennesker i FN, der skulle sikre en fredelig afkolonisering af verden og de enkelte landes overgang til selvstyre og uafhængighed.

Markeret symbolsk i salen med den danske billedhugger Henrik Starckes skulptur af en ung kvinde, der i en åben bevægelse slipper en fugl fri. Rådet blev også sluppet fri i 1994 og salen overgik til andre funktioner

Skandinavisk designhistorie i USA
Finn Juhl-salen findes i den lave konferencebygning, der ligger ved foden af FN’s karakteristiske slanke skyskraber ud mod East River. Salen er placeret side om side med det økonomiske og sociale råds sal, indrettet af den svenske arkitekt Sven Markelius, og Sikkerhedsrådets sal, indrettet af den norske arkitekt Arnstein Arneberg.

Trilogien er således et stykke skandinavisk designhistorie i den amerikanske arkitekt Wallace K. Harrisons bygningskompleks.

I FN mødtes således de gode viljer og det gode design, og det hele kunne meget nemt være blevet en tidslomme, der hverken politisk eller arkitektonisk levede op til nutidens krav.

Men FN besluttede i 2007 at modernisere hele huset, og med hjælp fra det danske Kulturministerium og fonden Realdania blev Finn Juhl-salen restaureret i arkitektens ånd, men også moderniseret og katapulteret mod fremtiden med nye borde og stole af den unge designerduo Kasper Salto og Thomas Sigsgaard.

En genfødsel
Det er historien om den lykkelige genfødsel, som fortælles i 'Finn Juhl i FN – et dansk mesterværk i New York'.

Bogen er en slags officiel markering af mission completed og kunne kun alt for nemt være skrevet direkte til arkiverne. Men det er ikke tilfældet.

Bogen er livfuldt og veloplagt forfattet af arkitekturkritikeren Karsten R.S. Ifversen og erhvervshistorikeren Birgit Lyngbye Pedersen og forsynet med et hav af prægnante både historiske og aktuelle billeder, sidstnævnte taget af Hans Ole Madsen.

Læg dertil et forord af den amerikanske stjernearkitekt Michael Sheridan, der nærer dybe følelser for den nordiske modernisme. Som helhed er bogen skabt og skrevet af kærlighed til Finn Juhl. Det kan ikke være bedre.

Humanisme og musikalitet
Forfatterne skriver indsigtsfuldt om det særlige ved Finn Juhls arkitektoniske og designmæssige helhedsløsning i FN: at han arbejder med en stor humanisme og musikalitet.

Salen er så at sige formet i forlængelse af de menneskelige proportioner, og rummet danner som helhed den mest vidunderlige klangbund for menneskelig udfoldelse og kropslig velvære.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Som helhed er bogen skabt og skrevet af kærlighed til Finn Juhl. Det kan ikke være bedre

Finn Juhl-salen er ikke defineret af hårde flader eller bratte skift, men af blødt modulerede og taktile former, der kompletterer hinanden. Den er netop skabt som et skrin med vægpaneler i træ, der både akustisk og visuelt føjer sig efter blik og tale, og et gulv og et loft, der ikke blot åbner rummet i dybden, men også i højden.

Finn Juhls loftløsning er genial. Var det ikke særlig højloftede rum i FN-bygningen blevet forsynet med et sædvanligt sænkeloft, der skjulte de tekniske installationer, var det blevet klaustrofobisk.

I stedet har Finn Juhl dannet et partitur af ribber hen over loftet med små kasser til installationer malet i seks forskellige stærke farver.

De Forenede Nationers flagallé udenfor på First Avenue er gentaget indenfor: Hvilken fest og hvilket greb! Gerhard Richter længe før Gerhard Richter.

Fornem dansk kulturarv

Det gælder jo i det hele taget for Finn Juhl, at han med sit organiske design og sin legende og muntre tilgang til formgivning og arkitektur var forud for sin tid. Det er mageløst og mageligt. Man kan faktisk holde ud at sidde i Finn Juhls stole, det gælder også FJ51, der befolker salen i New York sammen med Salto & Sigsgaards nyeste opdateringer.

Af samme grund har Finn Juhl altid været mere berømt i udlandet end herhjemme. Det var han også i 1947, da han fik opgaven i FN. Takket være sit tætte venskab med den amerikanske leder af Museum of Modern Arts designafdeling, Edgar Kaufmann jr., var Finn Juhl allerede kanoniseret i USA, da salen blev en realitet.

LÆS OGSÅ

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

I et afsluttende kapitel sammenligner Karsten R.S. Ifversen Finn Juhl-salen med to andre internationale storværker: Jørn Utzons Sydney Opera og Johan Otto von Spreckelsens La Grande Arche i Paris. Fuldt fortjent.

Alle tre værker er eksempler på fornem dansk kulturarv i udlandet og understreger, at de virkelig store selvfølgelig arbejder med hele verden som scene. Denne bog bærer vidnesbyrd om sandheden i dette.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce