Debutant. Hun bliver betegnet som »kontaktpersonen« og »læreren« i Yahya Hassans selvbiografiske digte, hvor han beskriver et seksuelt forhold til sin tidligere lærer.
Foto: FINN FRANDSEN

Debutant. Hun bliver betegnet som »kontaktpersonen« og »læreren« i Yahya Hassans selvbiografiske digte, hvor han beskriver et seksuelt forhold til sin tidligere lærer.

Bøger

Yahya Hassans kontaktperson udgiver bog med slet skjulte hentydninger

Louise Østergaards roman handler om en lærer, der bliver »kæreste« med en danskpalæstinensisk elev.

Bøger

Der går seks minutter og 47 sekunder, uden at nogen af os nævner elefanten i rummet.

Hidtil har debuterende forfatter Louise Østergaard omtalt hovedkarakteren i sin nye roman 'ORD' som »den unge kriminelle hovedperson«.

Og jeg har spurgt ind til forholdet mellem bogens »'jeg' og 'du'« – en lærer, som får et forhold til sin 22 år yngre elev, der senere udgiver en meget omtalt digtsamling om sin turbulente opvækst og ungdom i en ghetto i Aarhus.

Manden bag duet 13 sekunder før vores telefonsamtale går ind i sit syvende minut, går den ikke længere. Jeg nævner elefanten:

Yahya Hassan.

Ikke bare fordi Louise Østergaard er dén lærer, som optræder adskillige gange i Yahya Hassans digtsamling, og som han har omtalt i mange af de interview, han har givet. Hende, som først blev hans kontaktperson og senere hans kæreste. Som blev skilt fra sin mand, politianmeldt og fyret fra jobbet som hans kontaktperson på grund af affæren.

Men også fordi 40-årige Louise Østergaards nye roman handler om et forhold, der på alle måder svarer til de virkelige omstændigheder. Referencerne er så overvældende, at den uomtvisteligt vil få alle, der læser den, til at sætte Yahya Hassan i duets rolle. Og Louise Østergaard i jegets.

»Jeg er godt klar over, at i og med folk ved, jeg har været kæreste med Yahya, så vil de læse dét ind i romanen. Og det må man sådan set også godt«, siger hun.

»Men om bogen er 100 procent virkelighed eller fiktion eller 50 procent af hver, det vil jeg ikke sige noget om. Det må folk selv om«, siger Louise Østergaard på telefon fra Nordjylland, hvor hun stadig er lærer på den specialskole, hvor hun i sin tid mødte den dengang 14-årige Yahya Hassan.

Det begyndte med et kys
I ’ORD’, der udkommer 22. januar, mødes de to hovedpersoner – jeget og duet – også på en specialskole, hvor jegpersonen er lærer:

»»I kan lige så godt lade være med at forsøge at udtale hans navn«, grinede Troels, da han en kold januarmorgen smed rovdyret ind i skoleburet. (...) Det var første gang, jeg så dig: en langlemmet, karseklippet, fjortenårig knægt ikke ulig Fedtmule i sin gestik«.

Romanens omdrejningspunkt er forholdet mellem de to, som begynder, da læreren beder den »aarhusianske ghettoknægt« om at skrive en stil. Hun ser talentet i drengen og genkender sin egen glæde for at skrive i ham. Hun opfordrer ham til at digte og giver ham ’Samlede Strunge’ i julegave.

Da kommunen vil sende drengen tilbage til ghettoen, tilbyder læreren at blive hans kontaktperson.



Han flytter i sin egen lejlighed i hendes by og begynder at komme i hendes hjem, hendes mand hjælper ham med matematik, og han leger med deres søn. Den 38-årige lærer og den nu 16-årige dreng bliver hinandens bedste venner i kraft af en fælles lidenskab for ord. Og en dag udvikler passionen sig til også at blive fysisk:

»Nogle gange kan man sige, han kyssede mig eller jeg kyssede ham. Det var ikke tilfældet. (…) Det var et langt lidenskabeligt kys, vi kunne ikke give slip på hinanden igen. Bagefter var der sort samvittighed og endeløs skyld i mit hoved (...)«.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

I Hassans digt ’KONTAKTPERSON’ beskriver han også sådan et kys:

»DET STARTEDE MED ET KYS SOM DEN SLAGS VEL ALTID GØR
MEN DEN BOG VI SKREV SAMMEN
VAR IKKE EGNET TIL HØJTLÆSNING
FØRST BLEV HUN FYRET SÅ BLEV HUN SKILT«.

LÆS DEBAT

Voldtægt, skilsmisse og rigtige kærester
Og det er også forløbet i Østergaards ’ORD’. Jeget og duet indleder en lidenskabelig og problematisk affære:

Læreren truer med at anmelde drengen for voldtægt, efter at han truer med at afsløre deres affære for hendes mand. Hun melder ham ikke. Men han optager hendes trussel på sin iPhone og melder hende til kommunen. Hun bliver sigtet for at overtræde sine beføjelser som kontaktperson.



Senere bliver sigtelsen droppet, læreren bliver skilt, og de to indleder igen et forhold, nu som rigtige kærester. På et tidspunkt bryder den nu 17-årige dreng ind i lærerens eksmands lejlighed og ribber den for værdier.

Til sidst går de igen fra hinanden, han får en ny kæreste, bliver optaget på Forfatterskolen og får sine digte antaget på et anerkendt forlag. Læreren sætter sig for at skrive historien om forholdet til drengen, hun betegner som både »manipulerende« og sit »livs største og mest voldsomme forelskelse«.

Havde man ikke allerede læst hovedpunkterne i historien i Hassans digte og i hans udtalelser i medierne, ville man nok tro, at den var for utrolig til at være sand. Ikke kun fiktion


Politiken har bedt litteraturforsker Poul Behrendt, der forsker i autofiktion og selvfortælling i nutidslitteraturen på Københavns Universitet, om at læse bogen.

Ifølge ham kan det ikke lade sig gøre at læse ’ORD’ uden at skele til virkeligheden.

»Det er fuldstændig udelukket at læse den som ren fiktion. Jeg opfatter bogen som et forsøg på at gøre den historie, hun har haft med Yahya Hassan, til en, der også angår andre end hende selv«, siger han.



Hvad bogen er for en genre, er svært entydigt at definere, mener han.

’ORD’ bruger ikke, som eksempelvis Karl Ove Knausgård gør i sine populære autobiografiske romaner, forfatterens rigtige navn. I Østergaards bog optræder et unavngivet ’jeg’ og ’du’, mens alle øvrige personer i bogen – også de offentligt kendte – har fået nye navne.

»Den er jo en mærkelig blanding af selvbiografi, fiktion, nøgleroman og autofiktion«, siger Poul Behrendt.

Hassan: Ingen kommentarer

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Louise Østergaard vil ikke selv placere bogen i en særlig litterær genre. »Det autofiktive er til stede, men kun i forhold til de overvejelser, jeg har puttet ind i min jegfortæller«, siger hun.

JES STEIN PEDERSEN Hvad vil du sige til dem, der mener, at du forsøger at spinde guld på din virkelige relation til Yahya Hassan?»Jeg har ikke haft nogen skumle motiver eller intention om at pille ved hans digtsamling. Jeg synes, han har et fantastisk talent, men der kan godt være plads til os begge«, siger hun. Virkelighedens Yahya Hassan har »ingen kommentarer« til bogen.





Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce