0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Anmeldelse: Langtfra den rene hyggeudflugt at være barn af Thomas Mann

Baseret på forfatteren og faren Thomas Manns, hans hustrus og hans børns brevkorrespondancer tegner Tillman Lahme et fascinerende portræt af en broget søskendeflok i den store fars skygge.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Ullstein Bild
Foto: Ullstein Bild

Thomas Mann (længst th.) med sin familie i 1924 på den nordøsttyske ø Hiddensee. Fra venstre ses pseudotvillingerne Klaus og Erika, Thomas Manns kone, Katia, samt børnene Michael, Monika og Elisabeth.

Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

»Alle fædre dør. Undtagen denne«. Sådan skriver litteraturhistorikeren Tilmann Lahme om Thomas Mann i sin biografi om Manns familie. Han viser os, hvordan alle Manns seks børn på den ene eller anden måde kæmpede med at være sønner og døtre af den store udødelige far, hvad enten de lagde sig i selen for at få fars anerkendelse, begik fadermord eller blev passive og viljesløse.

Selv er Tilmann Lahme også ude i et fadermord; det handler i høj grad om at få pillet Thomas Mann ned af piedestalen og fremvist som selvoptaget, arrogant og politisk fumlet.

Lahme giver os historien om den store mandlige kunstner, der er så optaget af sit eget geni, at han ikke rigtig har tid til sin familie, som hustruen, Katia, til gengæld styrer som et stort og tungt skib gennem nazitidens eksilering og emigration, mens hun værner om sin mands hellige arbejdsfred.