Måske er Michael Connelly den sidste romantiker. I en genre, som i hvert fald på vore breddegrader alt for ofte har lagt sig et sted mellem middelklasselig socialrealisme og modemagasin med mord. Livstils- og Instagram-krimier.
Hans småmelankolske og flanerende helt Harry Bosch som frivillig politimand minder mere og mere om forbilledet Chandlers chevalereske Philip Marlowe. En ridder i en verden, hvor kvinder stort set deles op i to kategorier: den senmoderne forføriske, momentvis farlige storesøster, som nok skal overleve. Lillesøsteren, den beskyttelsesværdige og finurlige, men sårbare ingenue stedt i skove med sadistiske troldmænd.
Skovene ligger tæt på Hollywood, hvor troldmanden fra Oz er mere bøs end blød. Blues fra saxofonen, sagte film noir-jazz, skingre strygere i crescendo. Ikke så underligt, at Jørgen Leth er svoren fan.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Bliv en del af fællesskabet på Politiken
Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.
Prøv nuEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind her