0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Ugens omslag: Dødningehoveder, sms-bobler og hylende ulve skal lokke unge læsere til

Grafiker Karin Hald fortæller her om arbejde med young adult-romanen ’Roser og violer’ af Gry Kappel Jensen.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

»Ud over at være grafiker for Turbine er jeg også bogblogger og derfor meget inde i, hvad der sker i young adult-miljøet, hvor læserne ofte flittigt følger med i, hvad der sker på det internationale marked, på fora som Goodreads, Instagram eller YouTube.

Læsere af YA og fantasy lader sig inspirere på de sociale medier, hvor de finder tips til ny læsning og især deler deres egne læseoplevelser. Læsning var førhen noget, man sad alene med, hvis man ikke deltog i en bogklub, men via de sociale medier inddrager læserne nu hinanden. Forsiderne bliver delt i stadig større omfang, og det er derfor blevet vigtigere, at læseren hurtigt kan afkode, hvad det er for en bog, når de ser den. Her skal man hurtigt kunne fornemme, at tematikker som spænding, magi og kærlighed er til stede.

Det var vigtigt, at forsiden var på højde og i stil med det internationale marked. Inden for YA og magisk realisme er stilen ofte præget af grafiske elementer og illustrationer, hvor det førhen ofte var en konkret scene fra bogen, som blev brugt.

Jeg var selv fuldstændig opslugt under læsning af ’Roser og violer’ og havde derfor nemt ved at ramme bogens stemning, og under hele processen havde jeg et tæt samarbejde med forfatteren. Jeg brugte de symmetriske blomsterranker til at skabe en romantisk følelse, og der skulle selvfølgelig også være roser og violer på forsiden som i titlen. De elementer står i skarp kontrast til de lidt mere dystre elementer som dødningehovederne, pentagrammerne og de hylende ulve, som indikerer noget mystisk og giver en forsmag på bogens plot. Alle elementerne er taget fra historien, blandt andet symboliserer slottet den kostskole, som bogen er centreret om. Tilsammen skulle forsiden gerne give læseren en god fornemmelse af, at bogen indeholder fantasy, kærlighed, mystik og spænding.

Bliv en del af fællesskabet på Politiken

Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Prøv nu

Annonce