0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Ugens omslag: Det hele startede med en kat i en meget gammel japansk skitsebog

Omslaget til romanen ’Bulgakovs kat’ er lavet af grafisk designer Alette Bertelsen i tæt samarbejde med forfatteren, Adda Djørup. De har gået efter et djævelsk og stærkt udtryk, som skal vise, at der vil ske ting og sager, når man åbner bogen.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Forsiden til 'Bulgakovs Kat' af Adda Djørup
Foto: Forsiden til 'Bulgakovs Kat' af Adda Djørup
Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

»Omslaget er lavet i stærkt samarbejde med Adda. Hendes oprindelige idé var, at det skulle være en slags japansk træsnit, fordi det er eventyrligt og grotesk ligesom romanen. Hendes kunstnerven lånte hende en meget gammel japansk skitsebog, og da hun åbnede den, kiggede den kat, der er på omslaget, på hende. På den måde kom katten til hende.​

Romanen er skrevet over en kattefigur i Mikhail Bulgakovs ’Mesteren og Margarita’, som hedder Behemoth. Og Behemoth er desuden en mytologisk figur, der gennem tiden har taget alle mulige skikkelser. Som kaos og diverse dyreskikkelser. Her altså som kat.

Skyerne er også fundet i den japanske skitsebog, og jeg intensiverede de farver, de havde. Sammen med den klare blå baggrundsfarve synes jeg, at omslaget sparker fra sig og signalerer, at der er noget på færde, når man åbner bogen. Katten har også et djævelsk blik, og det er ikke en stille roman. Der sker virkelig ting og sager. Derfor valgte jeg en typografi, der har en retrofølelse over sig. Den minder om en cirkusplakat.

Jeg valgte at brede katten og skyerne ud over hele omslaget for at fortsætte historien visuelt. På den danner hele bogen et univers.«

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce