0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Fabulerende fantasi: Finurlig finsk forfatter forvrænger folk og fæ fuldstændig fænomenalt

Man kan læse Leena Krohns lille bog ’Fortabelsen’ som en renselsesproces, skriver Thomas Bredsdorff i denne anmeldelse.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Sara Galbiati
Foto: Sara Galbiati

Lossepladsen bliver mere virkelig end forlystelsesparken i Leena Krohns lille bog.

Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Hvis du var en ting, hvor ville du så helst være, i pantelånerens skuffe eller på kontoret for tabte ting, her kaldet ’fortabelsen’? Blandt de to muligheder vil Leena Krohns fortæller nok vælge en tredje, lossepladsen. Hun har håndteret både pant og hittegods, set ting komme og gå, tro, de er noget, blive glemt og sendt videre. Eller bare aldrig samlet op og sendt direkte til ’sandhedens plads’, lossepladsen, nu om dage omdøbt til genbrugspladsen.

Krohn er selv en begavet genbruger – af eventyr og kafkaske grotesker. Hendes løst koblede kapitler begynder i en art forlystelsespark, hvor intet er, hvad det giver sig ud for. I en tom telefonboks står en nøgen kvinde og vrider sig, mens hun bliver plaget af en sværm fluer. Skal man hjælpe hende ud, eller er hun ved at opføre et skuespil med sig selv i rollen som Fluernes Dame?