0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Gud og analsex er to sider af samme sag i coronategneserie

Rikke Villadsens helhjertet halvfærdige coronategneserie vokser ud af den norske maler Edvard Munchs malerier og feberdrømmer om begær, tuberkulose, magt og kærlighed.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Illustration fra bogen
Foto: Illustration fra bogen

Judith er dødeligt syg af tuberkulose, mens manden brokker sig over, hun ikke kan dyrke sex.

Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

I 1893, mens hans yngre bror lå for døden syg af tuberkulose, malede Edvard Munch ’Døden i sykeværelset.’ Maleriets perspektiv er snævret sammen om en stue – det besynderligt vidtstrakte gulv er brændende orange, de sammenklemte vægge gustentgrønne – hvor syv siddende og stående skikkelser ængsteligt og hændervridende samler sig om en næsten skjult sygeseng. Eller de samler sig vel egentlig ikke, de tiltrækkes og frastødes og står som forskudte punkter i en opvisning i social afstand.

Med en notesbog og en bunke ganske almindelige børnetuscher, isoleret i et sommerhus tidligere på foråret, har den danske tegneserieskaber Rikke Villadsen på lyntid (godt hjulpet på vej af en succesfuld crowdfundingkampagne) tegnet, trykt og udgivet en feberhed fortælling baseret på en række af Munchs motiver. Og netop ’Døden i sykeværelset’ kunne være det værk, som Villadsens fortælling er vokset ud af.

Maleriet er i hvert fald direkte parafraseret tidligt i bogen, og den grønne og den orange (som man genfinder i flere af Munchs andre værker) er blevet de altdominerende farver i ’Tuberculosis 2020’.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce