En død mand har imponeret anmelderne. Han skriver forrygende godt, selv om han tog afsked med livet og sig selv i 2001. Nu har han skrevet en roman om århundredets forelskelse, men romanens titel, ’Lamento’ (klagesang), antyder, at det nok ikke ender godt.
Det mest bemærkelsesværdige ved romanen er dog, at denne litterære forvandlingskugle, som i disse år kalder sig Madame Nielsen, i bogen udvider grænserne for den litterære autofiktion.
Nogle gange er det oplagt for læserne, at en forfatter stort set fortæller sin egen historie og udgiver den som roman, altså autofiktion. Forfatteren kan endog optræde i romanen med eget navn og alligevel sige, der er tale om fiktion, da det på ingen måde er alt i romanen, der er foregået i virkeligheden.
Andre gange er det sværere at gennemskue, hvor forfatterens egen historie slutter, og fiktionen begynder. Navne, begivenheder og steder kan være rykket så meget rundt i forhold til virkeligheden, at kun de allernærmeste har en anelse om, hvad historien bygger på. Den kategori omfatter rigtig mange romaner.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Få det store overblik for 1 kr.
Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.
Læs mereEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind