0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

5 hjerter: Svend Åge Madsen skriver veloplagt om coronaskræk, krænkelseskultur, tobenede hunde - og sex i øret

En veloplagt Svend Åge Madsen sætter fingeren på krænkelseskulturen i en roman om menneskets gamle drøm om at kunne se ind i fremtiden.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Marie Ravn
Foto: Marie Ravn

Svend Åge Madsen har altid leget med sit eget forfatterskab, men aldrig så udpræget som i 'Fremtidsspejlet', hvor hans tidligere romaner og noveller har en rolle i romanens handling.

Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Hende i biografens billetluge med det varme blik er lys. Hende i bagerbutikken med det vemodige smil er mørk, så hvem skal han vælge? Der synes at være plads til både Juanna og Irene i hans hjerte, men hvem ville det være bedst at være sammen med i det lange løb? Sådan stiller situationen sig for kronofysiker Sverre Jun, der straks går i gang med at udvikle en algoritme, der kan give ham et blik i de to kvinders fremtid.

Nogenlunde sådan begynder Svend Åge Madsen sin nye roman, som føjer endnu nogle tænksomme lag til et forfatterskab, som har sat sig for at svare på alle de spørgsmål, der begynder med et hvad-nu-hvis?

Det hører med i billedet, at Sverre Jun, når han er sammen med en pige, f.eks. i biografen, er hysterisk bange for at komme til at begå overgreb, fordi en spontan impuls får ham til at berøre hende forkert. Et kys, han pludselig kommer til at give Juanna, martrer ham således. Han kalder det et »uovervejet overgreb« og sætter sig »belært af sit overgreb« på sine hænder, da han en anden dag er i byen med Irene. Også coronaskrækken, som stadig eksisterer, viser, at ’Fremtidsspejl’ foregår tæt på nutiden.

Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage

Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.

Læs videre nu

Annonce