0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Slut med nordic noir?: Amerikansk litterat mener, at skandinaviske krimier er blevet for amerikaniserede

Siden Sjöwall og Wahlöö har den nordiske krimi været populær hos læserne, også internationalt, men ligger brandet Nordic noir på dødslejet? Genren får i øjeblikket kritik fra flere sider.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Thrond Ullberg/ Pr/Thrond Ullberg
Foto: Thrond Ullberg/ Pr/Thrond Ullberg

Camilla Läckberg, svensk forfatter, svarer på kritikken af den megen vold i bl.a. hendes krimier: »Der er meget brutalitet i verden omkring os, og måske er det, hvad der kræves for at fange læsernes opmærksomhed nu«.

Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Sidste år døde Maj Sjöwall, der sammen med Per Wahlöö var blevet fundamentet, den nordiske krimi kom til at stå på i årtier, men er fundamentet ved at smuldre? Ligger brandet Nordic noir på siet yderste? Sådan kan man sagtens tolke udmeldingen fra litteraten Charlie Tyson fra Harvard University.

I sidste uge fik Tyson udgivet et essay i netmagasinet Public Books med overskriften ’Hvem myrdede Nordic noir?’. Her beskriver han en litterær genre, der efter Sjöwall-Wahlöö og Henning Mankell trin for trin har bevæget sig fra samfundskritik og politisk engageret kunst til det, han kalder tyggegummiunderholdning. Genren er, hvis man spørger Tyson, stivnet til en forudsigelig og kynisk kommerciel genre, der dyrker det ekstremt voldelige. I sit essay bruger han Jo Nesbøs roman ’Kniv’ som et af eksemplerne, men andre kunne tilsyneladende være lige så relevante, eftersom litteraten ikke finder nogen, der efter Henning Mankell har været i stand til at løfte den kunstneriske arv i Nordic noir.

Indlægget i Public Books blev offentliggjort, samtidig med at kritikeren Cathrine Krøger i norske Dagbladet gik til angreb på voldelige svenske krimier med unge kvinder som ofre. Som omtalt her i lørdags pegede hun på bøger som Lars Keplers ’Spejlmanden’ og Camilla Läckbergs ’Vinger af sølv’.

I et svar til Dagbladet medgiver Camilla Läckberg, at hendes romaner indimellem kan være brutale, men når det forekommer, er det ikke for voldens skyld, siger hun. Det er personerne bag og deres motiver, der fascinerer hende.

»Der er meget brutalitet i verden omkring os, og måske er det, hvad der kræves for at fange læsernes opmærksomhed nu«, siger hun.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce