0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Innovation er et sludrechatol med mange skuffer

Tre nye bøger er på markedet om innovationens planlagte forudsigelighed.

Faglitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Velgørende med hele tre bøger på dansk, der tager fat på innovationsbegrebet med udgangspunkt i den klassiske forskning fra f.eks. Schumpeter og Druckner.

Innovation er, lærte vi dengang, langt mere end tilfældige processer i hænderne på særligt talentfulde mennesker. Innovation er planlagte forbedringer, der rummer nytteværdi for andre mennesker.

De tre bøger har fælles udgangspunkt, men vidt forskellige pointer. Én tror på innovationen som systematisk planlægning. Én på innovationen som kultur, dvs. som en særlig organisatorisk rummelighed. Og én har – lidt kuriøst, men særdeles underholdende – nærmest opgivet troen på de planlagte succeser.

Catharina Juul Kristensens og Søren Voxteds ’Innovation’ er en forskningsbaseret tilgang til den såkaldte brugerdrevne innovation, hvor kunderne sammen med virksomheden deltager aktivt i udviklingen af produkter og serviceydelser.

Og venter man sig endnu en afliring af, hvor mageløst det er, når virksomheder som Google og Apple lader kunderne styre produktudviklingen, ja så leverer Kristensen og Voxted det stik modsatte. En minutiøs udredning af sondringerne mellem innovationens mange faser, fra idégenerering til ’konsolidering’.

Måske en smule studentikost, når forfatterne over håndfulde af sider beskriver deres analyses »hermeneutisk-fænomenologiske« grundlag. Det tager man så med, fordi bogens essens faktisk er en velunderbygget redegørelse for, at innovation handler om meget andet end produkter – herunder serviceydelser, organisatoriske løsninger og arbejdsmiljø.

Bogens primære cases omfatter produktionsvirksomheden ALO fra Skive og den kommunale aktiveringsenhed Jobpoint i Roskilde. Hvis man synes, at den slags lyder mindre sexet end mediebranchens klassiske tigerspring, er den god nok: Bogens berettigede grundpointe er, at innovation kan planlægges på enhver arbejdsplads, offentlig og privat, hvis ledelsen forstår at inddrage både medarbejdere og kunder.

Forstå og beherske innovationens muligheder
Trine Nielsens ’Innovationens ABC’ har fokus ikke på innovation som metode, men som en organisatorisk tilstand, virksomheden kan vælge at befinde sig i, hele tiden.

Det skal moderne virksomheder gøre, mener forfatteren, fordi innovation nu engang hjælper virksomheder gennem kriser ved at bringe organisationer på omgangshøjde med markedets krav og ved at mobilisere medarbejdernes engagement og ’selvledelse’. Innovation kan i dét lys være en både god og dårlig faktor. Den kan skabe fordele for virksomheder og mennesker, og den kan også gøre samfundet grimmere med f.eks. økonomisk kriminalitet og skadelige produkter.
Afgørende er, at vi forstår og behersker innovationens muligheder. Og hvordan så det? Trine Nielsen argumenterer overbevisende for, at virksomheders ’innovationsparathed’ hænger nøje sammen med den kultur, man har i virksomheden. Virksomhederne lader sig arketypisk inddele i tre kategorier, der hver især beskriver deres karakteristika i forhold til udvikling: den hæmmende (der modarbejder forandringen), den bevarende (der lever med den) og den aktivt udviklende innovationskultur.

Hvor den enkelte virksomhed er placeret, defineres af seks faktorer – herunder hvor tæt virksomheden er på sine kunder, om man vitterlig har medarbejdere med de nødvendige kompetencer og frihedsgrader mv.

Situationsfornemmelse frem for alt
Trine Nielsens analyse er både overbevisende og inspirerende, herunder fordi bogen trækker på talrige danske og udenlandske cases. Forfatteren har grundige personlige erfaringer med udviklingsansvar i bl.a. Det Berlingske Officin og Danmarks Radio, og det er hendes grundpointe, at innovation kan om ikke sættes på formel – som da den siddende regering helt malabarisk lancerede mantraet ’Fra forskning til faktura’ – så i hvert fald systematiseres i det godes tjeneste. Man håber, hun har ret.

Og så pendulsvinget til Søren Hougaards helt anderledes bog om ’iværksætterheldets gåde’. En bog, der med udgangspunkt i forfatterens egne forretningsmæssige op- og nedture tager et nærmest eksistentielt livtag med kreativiteten og innovationen.

Alle klassiske forestillinger om entreprenørskabets muligheder kastes vildt op i luften, og myterne aflives én efter én. Hvordan kan det være, spørger forfatteren, at den banebrydende idé – opfindelsen, patentet, teknologien – næsten aldrig materialiserer sig i en sund forretning til gavn for medarbejdere og samfund? Hvordan kan det være, at visioner, der kunne ændre verden, næsten altid – for det gør de – ender som bristede drømme i fantastens, »bjergprædikantens«, kælder og garage?
En forklaring er, at ’heldet’ ikke har at gøre med selve ideen eller produktet. Det har snarere at gøre med timing. Det har at gøre med forståelsen for det samfund, man fungerer i – og det har frem for alt at gøre med forståelsen for de kunder og konkurrenter, man nu engang skal fungere med. Situationsfornemmelse, om man vil, snarere end geniets individuelle foretagsomhed.

Fuld af både grin og tårer
Kan den slags planlægges? Søren Hougaards bog er en bittersød og sine steder overordentlig morsom beskrivelse af iværksætteriets mulige faldgruber. Har man selv forsøgt sig i branchen, nikker man uvægerligt til forfatterens hudfletning af egne erfaringer. Flid og dygtighed er påkrævet. Men det samme er den stædighed, der tvinger én til hele tiden at forberede sig på heldet. Næste gang lykkes det.

Tilsammen en klog og gennemcharmerende introduktion til innovationens mysterier, med fænomenet held sat på både formel og varedeklaration. En generøs og tænksom bog, fuld af både grin og tårer, fra en mand med lærerige fiaskoer i rygsækken – og derfor også noget mere:

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Annonce

For abonnenter