0

Et moderne magisk manifest

Den efterhånden 55-årige forfatter og okkultist Erwin Neutzsky-Wulffs seneste bog, 'Det overnaturlige', er den hidtil mest omfattende fremstilling af hans verdenssyn og grundlaget for det. Samtidig er den et stykke højt gearet kulturkritik, angiveligt skrevet for hvem som helst, men ikke alle og enhver. Og den skal nok skabe debat.

Man behøver bare at sige navnet: Erwin Neutzsky-Wulff. For når den nu 55-årige forfatters navn kommer på bordet, bliver samtalen måske ikke ligefrem hyggeligere, men til gengæld bliver diskussionen ophedet. Ofte også uforsonlig. For han deler i den grad vandene, og sådan har det reelt været, siden han som ung filosofistuderende debuterede med romanen 'Dialog om det enogtyvende århundredes to vigtigste verdenssystemer' på forlaget Multivers i 1971.

Elsa Gress anmeldte bogen i avisen Aktuelt og kaldte den for 'Fimsefin og halvlækker dødssyg nazimentalitet', og i den efterfølgende debat, der udspandt sig mellem bl.a. forlæggeren Henrik Borberg, bogens forfatter og Gress blev fronterne trukket skarpt op: Erwin Neutzsky-Wulffs roman var udtryk for en farlig tendens, som hyldede den stærke ener på demokratiets bekostning, mente Gress fra en kulturradikal position, mens Wulff selv så sig som udtryk for en tankegang, der kunne frigøre det moderne menneske fra sin - delvis selvforskyldte - ideologiske, religiøse og seksuelle trældom.

Har egen kult
Og siden er det gået slag i slag. Hver ny bog af Erwin Neutzsky-Wulff har delt anmelderne i to lejre, men er til gengæld blevet modtaget med kyshånd af den forholdsvis store gruppe af tilhængere, forfatteren i årenes løb af skabt sig på grund af sit ambitiøse, egenartede og konsekvente forfatterskab, som omfatter såvel de fleste skønlitterære genrer som blandformer og regulær, hård faglitteratur, herunder lærebøger i computerprogrammering og religionshistoriske værker