0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Håndbog for teaterelskere

Gedigen, konkret og oplysende lille bog om Tjekhovs teater.

Faglitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Slavisten Kjeld Bjørnager har i en menneskealder oversat Tjekhovs teaterstykker og i den forbindelse samarbejdet med både danske og udenlandske instruktører, med teatre, radio og tv om diverse opsætninger.

Han har nu skrevet en bog ud fra sin store fortrolighed med både Tjekhovs ytrede intentioner, om førsteopførelsernes forudsætninger og forhistorie og om den for os eksotiske og selv for russerne glemte virkelighed, Tjekhovs personer taler om og kommer fra.

Hvad ville det for eksempel sige at være kunsthistoriker i 'Onkel Vanja's samtid, hvordan blev et gods drevet, og hvornår blev de livegne bønder frigivet? Censurens former berøres også - for eksempel måtte Guds navn ikke tages forfængeligt, og spørgsmålet om, hvad der ville kede tsarfamilien, var afgørende ...

Mest fylder karakteristikken af stykkernes hovedpersoner, én for én, og her afholder Bjørnager sig fra vidtløftige, personlige bud, men noterer blot, hvad der er belæg for, dels ved hjælp af Tjekhovs breve og regibemærkninger, dels ved sund fornuft og psykologisk konsekvens - og viden om russisk kultur og historiske forudsætninger.


Mest fylder naturligvis den lille håndfuld skuespil, der står ved siden af Shakespeares som elskede og frygtede sceneklassikere. Det er: 'Mågen', 'Onkel Vanja', 'Tre søstre' og 'Kirsebærhaven'. Deres handling resumeres med fin stringens og overblik.

Men også Tjekhovs mange vaudeviller og enaktere gennemgås (Tjekh