0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Læsernes verden vokser

Avislæsere ser ingen modsætning mellem at være lokalt og globalt orienterede, fremgår det af bog, der har undersøgt læservaner og -holdninger.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Faglitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Faglitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

I de mange år, hvor det samlede avisoplag i Danmark har været faldende, har en hyppigt anvendt forklaring været, at læsernes primære interesse er det lokale. Nærhedskriteriet er blevet det afgørende for, om en avisredaktion skulle finde forsideplads til en gårdbrand i nabokommunen frem for et skibsforlis på en afrikansk flod.

Uanset at globaliseringen er skyllet ind over os med voldsom styrke det seneste tiår (takket være internettet, ikke mindst), er avislæserne mest optagede af, hvad der rører sig inden for lokalsamfundet. Selv Bruxelles ligger jo langt væk for mange. Indlysende? Nej. For medieforbrugerne er det ikke et enten-eller, men et både-og. En hel del avisredaktioner har nok overset, at globaliseringen har ophævet de forskelle i tid og afstand, som var tydeligere, før internettet blev hvermandseje.

Hvis det drama, der udspiller sig på den afrikanske flod eller i Stillehavet, er formidlet på en relevant måde, så vil den moderne avislæser lige så gerne bruge tid og opmærksomhed på dette som på ulykkerne i nærområdet. Og når det gælder storpolitikken, så er læserne sjældent i tvivl om, hvornår der er grund til at følge med i disse emner, også selv om de er komplicerede.


Groft skåret er det konklusionerne i en bogudgivelse, som burde ramme hver eneste danske nyhedsredaktør i nakken som en mursten. For det er disse nyhedsredaktører, der på deres respektive redaktioner prædiker et og det samme budskab år ud og år ind: nærhed, nærhed og atter nærhed. Jo tættere på, jo bedre.

Holder den i virkelighedens Danmark? Ikke ifølge konklusionerne i 'Meget større end du tror - avislæserne og det internationale'. Forfatterne er lektor Jens Henrik Haahr og professor og afdelingsforstander Hans-Henrik Holm, der for Center for Journalistik og Efteruddannelse i Århus har sat sig for at undersøge læsernes interesser for den virkelighed, der ligger uden for Danmark.

Bogens analyser bygges på undersøgelser i fokusgrupper, og resultaterne er lige så overraskende, som de er simple: Læserne er både lokalt og globalt orienterede. Den moderne medieforbruger er drevet af sine individuelle interesser og behov.

Da det 'fjerne' ikke længere er fjernt, er det derfor lige så naturligt for den globale læser at følge med i menneskers liv i andre lande som i det lokale samfund. Hvis den globale læser er interesseret i it eller i erhvervsstof, følger han eller hun det der, hvor det er mest udbytterigt, hvad enten det så er artikler fra Houston, Bangkok eller Odense.

Men mange er selvfølgelig primært orienterede mod det lokale samfund, og når interessen hos denne bruger retter sig mod det internationale, så vil det gælde begivenheder, som kan have en lokal betydning eller mod informationer, som kan bruges i det lokale og det daglige.

For motivationen er lokal, og den udspringer af, at der skal være en konkret brugsværdi af informationerne i læsernes lokale dagligdag, eller at der i det mindste skal kunne anes en vis nytte og konsekvens af historierne for læsernes lokale hverdagsliv.


Den moderne, globalt orienterede læser er ikke et forbigående fænomen, noterer forfatterne, men er kommet for at blive, og det er ikke referaterne fra kommunalbestyrelsesmøderne, der fanger ham. Hør, hvad en 30-årig mandlig salgskonsulent citeres for fra en af bogens fokusgruppeundersøgelser:

»Det er for stort, det lokale. Jeg læser jo ikke avis i to timer. Jeg skimmer den efter de nyheder, der er interessante for mig. Og mange gange så fanger de internationale nyheder lidt bedre. De er måske lidt mere interessante for mig - på en eller anden måde«.

Bogen tager afsæt i konkrete erfaringer fra Jyllands-Posten, og det er tankevækkende at sammenligne denne avis' internationale dækning, som den så ud i 1962, i 1982 - og i 2002, og opdage, at der er sket en halvering af den relative dækning af Europa i perioden, som har været præget af en markant kvantitativ stigning i udenrigsdækningen. En lignende undersøgelse af nærværende avis, ville nok vise det samme, al tale om europæisering af danskernes verdensbillede til trods.

Prøv Politiken i 30 dage for k