0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Pædagogik for de frelste

En kristen vinkel på pædagogikken - uden at missionere.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Faglitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Faglitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Kristelig pædagogik - er det en særlig metode til kristen oplæring? Eller den form for undervisning, der bedrives på kristne friskoler? Svaret er både ja og nej. Men mest nej, for bogen vil mere end blot at være en hjælp til lærere, forældre og teologer om, hvordan de griber en religiøst baseret undervisning an.

Dens mål er i stedet en mere grundlæggende placering af pædagogiske overvejelser i forhold til den opfattelse, at mennesket er skabt af Gud, mennesket er et syndigt væsen - og mennesket er henvist til en frelse ved netop denne tro. Kan der komme en pædagogik ud af det, der er brugbar - også uden for de troendes kreds?

Forfatteren er klar over det lidt besynderlige i sit ærinde, al den stund kristendom handler om menneskets frelse, pædagogikken om menneskets opdragelse. Og når man ikke kan opdrage til frelse, hvad skal man så med pædagogikken?

Når nu de ti bud, evangelierne, Luthers udlægninger og meget andet er tilstrækkeligt til troen, hvor kommer så relevansen af en pædagogik? Svaret er, at kristne opdragere er forpligtet på at skabe en pædagogisk praksis, der 'ærer Gud og tjener næsten'. Derfor er kristen pædagogik også altid baseret på en forkyndelse af det kristne budskab.


Bogen er en glimrende fremlægning af denne position. Den diskuterer med udgangspunkt i et kristent menneskesyn, og den forholder sig til tidens pædagogiske strømninger - og gør det fra en kritisk vinkel.

Bogens eget bud er en helhedspædagogik med lån fra den norske pædagog Reidar Myhre og den danske filosof K.E. Løgstrup. Og bogens vigtige og selvstændige bidrag er opstillingen af rammerne for en helhedspædagogik på et kristent grundlag.

Er det så en bog, der rækker ud over kredsen af kristne skoler og opdragere? Har den et budskab til moderne synsvinkler præget af konstruktivisme, børns rettigheder og troen på børns godhed? Unægteligt opfattelser, der ikke har meget til fælles med en tro på arvesynden og krav om gammeldags lydighed.

Alligevel tror jeg, at bogen har en mission, der rækker uden for menigheden. Den er nemlig båret af en loyalitet over for en holdning, samtidig med at den ligger langt fra en missionerende form. Og langtfra den form for dogmatisme, der er karakteristisk for en politisk forkynder som Søren Krarup.

Derfor har den kvaliteter til at indgå i en perspektivrig dialog med pædagogiske overvejelser, der fra en helt anden vinkel tror på menneskets iboende godhed og børns kompetencer.

Politiken.dk i 3 måneder - kun 299 kr.

Læs hele artiklen nu

Køb abonnement