0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Verden ifølge Kohut

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Faglitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Faglitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Da den purunge læge Heinz Kohut en sommerdag i 1939 troppede op på Wiens Hovedbanegård for (uinviteret) at tage afsked med den i al hemmelighed flygtende Sigmund Freud, vidste han intuitivt, at »dette øjeblik på stationen blev kimen til min professionelle og videnskabelige fremtid«.

Historie og personlighed krydsedes i et vaskeægte 'magic moment', og for den søgende yngling var liv og værk i bogstaveligste forstand sat på skinner: Kohut bliver én af de mest bemærkelsesværdige og indflydelsesrige 'andengenerations-freudianere', og som en anden 'Mr. Psychoanalysis' kommer han i en årrække til at sætte standard og kurs for det freudianske bo, som han frem til midten af 1960'erne bestyrer som en nidkær kurator, siden søger at reformere og nuancere gennem udviklingen af sin såkaldte 'selvpsykologi'.

Historien har sat det personlige i kreative svingninger, men i essay- og interviewsamlingen 'Selvpsykologiske perspektiver' er fokus pudsigt nok det modsatte: Hvordan interagerer menneskers 'kerneselv' - hvad enten vi nu taler om revolterende samfundsomstyrtere, om kunstnere, martyrer eller heltefigurer - med den evigt fremadskridende historiske proces?


Vi har (overfladisk betragtet) at gøre med konturerne af en slags 'psykohistorie', som (berettiget) er kommet i miskredit i nyere historiografi, men som takket være Kohuts selvindlysende kliniske forankring antager en mere stimulerende karakter end den klassiske historieskrivnings naive skurke- og heltekvad:

Historien beror, argumenterer Kohut, på den gentagne udvikling af et stabilt 'gruppeselv', hvilket principielt kan studeres empirisk ved hjælp af teknikker, som er nært beslægtet med - ja, nærmest imiterer - den traditionelle freudianske individualanalyse. Ikke blot kan (bør?) enkelte historiske aktører således forstås psykodynamisk, også historiske processers massepsykologi er - som hos Wilhelm Reich - tilgængelige for analytikerens dekonstruerende blik.

»I am not a historian - unfortunately!«, koketterer Kohut gentagne gange, men drager ikke desto mindre uforskrækkede paralleller mellem historiker og psykoterapeut - akkurat som man ifølge forfatteren ofte vil se 'Den Store Leder' stå i et slags (degenereret) terapeutisk forhold til sit folk, som han på én gang skaber og spejler, aflurer og manipulerer.


Ud over at være en skelsættende post-freudianer (og dertil en klinisk foregangsmand og inspirator) kan man måske hævde, at Heinz Kohut tilhørte den sidste generation af centraleuropæiske polyhistorer, som på godt og ondt evnede at færdes i glidende svæv mellem tilværelsens og sindets mikro- og makroaspekter, og som uden blusel turde skifte optik fra psykologi til sociologi, fra ottomanens kliniske problemstillinger til intrikate fænomener fra historie, kultur og kunst.

Det er der i dette tilfælde kommet en ganske inspirerende montage ud af - og skønt man kan være højlydt uenig i Kohuts metodik og resultater (og således gå i rette med hans historie-, kultur- og menneskesyn), er både essays og (især) interviews befriende stringente og forbilledligt fri for defensive akademiske finter. Heinz Kohut lægger åbent sine kort frem på bordet, sådan er det bare. Sin sværhedsgrad til trods bliver bogen derved velkommen læsning for skeptiker såvel som proselyt.

Politiken.dk i 3 måneder - kun 299 kr.

Læs hele artiklen nu

Køb abonnement

Annonce