0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

På lige fod

Faglitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Kan en traditionelt opdraget muslimsk kvinde fra Somalia, nogensinde komme til at fungere som pædagog i en dansk børnehave? Kan der bygges en bro, som er lang nok til at nå over en forståelseskløften, når det gælder børneopdragelse, demokrati og livet i en institution?

Svaret er ja, men det er meget svært. Og det kræver et helt særligt uddannelsesforløb. På Jydsk-Pædagog-Seminarium er seks-syv pct. af seminariets studerende flerkulturelle, og siden 1991 har seminariet gennemført etårige Brobygningsforløb for de flerkulturelle studerende. For mange studerende lykkedes det efter dette år at fortsætte på pædagogseminariet.

Udover hårdt arbejde - ikke mindst for de studerende - kræver vellykkede forløb, at der fra starten stilles krav. Her møder de fra første færd kontant indføring i den pædagogiske faglighed.

Derigennem kommer så alle de andre ting - sproget, danske værdier, vaner og grænser. Eller med bogens ord en indføring i »det på en gang snævre og brede normfelt« som gælder i Danmark - men det er fagligheden, der er krumtappen, og det klare mål for de studerende.

Desuden beskriver bogen i klart sprog, hvordan det vanskelig kulturmøde foregår i praksis. Vanskeligt er det og kun ved at sætte ord på de forskellige syn på de områder, hvor kulturerne støder sammen med et brag, lykkedes det at få de studerende videre.

Bogens jordnære form vekslende mellem beskrivelse af de pædagogiske forløb, deltageres egne erfaringer og tilsidst et kulturkritisk essay, der sætter integrationen i perspektiv, gør, at den bør være obligatorisk pensum for alle, der arbejder med integration og uddannelse.

Annonce