0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Det oversete i hverdagen

Faglitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Det er ikke for ingenting, at maleren Bjarke Regn Svendsen kommer fra den lille stationsby Tistrup ved den jyske vestkyst. For det er en stille by. Men stilheden har en mening, som den også har det hos Regn Svendsen. Han taler ikke meget, men mener så til gengæld det, han siger.

Hans malerier har noget af den samme fordringsløshed og kloge tilbageholdenhed. De er omhyggelige, gennemmalede og kan virke lidt små: man tror i starten, at motiverne er beskårede, og så fokuserer de på det i byens rum, som travle eksistenser overser i forbifarten: et parti af et nedløbsrør, et stykke asfalt, noget af en mur, et cykelstyr, et par fliser o.l.

Til gengæld tager maleren det tilsyneladende oversete alvorligt, og han komponerer lige så bevidst med hverdagens størrelser og strukturer, som f.eks. Mondrian komponerede med sine sorte linjer og primærfarver.

Hvis Bjarke Regn Svendsens kunst er noget, man kan sætte etikette på, er det skabskonkretisme appliceret på et intimt bymiljø: eller et abstrakt konstruktivistisk maleri, forklædt som ny-realisme.


Bjarke Regn Svendsenr undede de halvtreds for et par år siden. Da det er tredive år siden, han som ung stud.theol. stiftede kunsttidsskriftet Hrymfaxe og debuterede på Kunstnernes Efterårsudstilling som en ganske afklaret kunstner, har han præsteret et dagsværk.

Sidste år åbnede et hjertensbarn, der har været længe om at blive undfanget: det kombinerede museum, kulturhus og udstillingssted Janus Bygningen i Tistrup - med kunstneren i rollen som kunstnerisk leder. Han nærmer sig en tilstand, hvor man kan gøre status. Og statusopgørelsen har form som en bog.

Bogen har fået titlen 'Nedløbsrøret og andre historier' og en omslagsillustration, der passer til titlen. Og så er nedløbsrøret noget, som Regn Svendsen oprindeligt valgte at male, fordi han havde vanskeligt ved at male mennesker. Det er mange år siden - og mange glimrende portrætter har forladt atelieret i mellemtiden.


Kunstkritikeren, redaktør Torben Weirup har ikke savnet stof til denne biografi. Og han har heller ikke savnet en personlig motivation for at skrive den. Dels har han et nært, ligefrem venskabeligt forhold til den danske nyrealisme. Og dels sætter han pris på bogens hovedperson, på hans nøgterne og uselviske kunst og på den formidlingsopgave, som denne uopfordret og ulønsomt har påtaget sig i fjerne Tistrup.

Den rigt illustrerede bog lader ane et lykkeligt samarbejde mellem skribenten og kunstneren. Snart er det Weirup, der leverer de fyldige billedkunster, men oftere er det Regn Svendsen selv.

Weirups hovedtekst er letlæst og ikke skrevet med den strategiske bagtanke en dag at skulle være et bilag til en universitetsansøgning. Han leverer ingen af de moderne tolkninger, der alt for ofte kaster mere lys over forfatterens akademiske ambitioner end over hans emne.

Han holder sig til det, han uden de store dikkedarer kan se sig til i malerierne, og dét, kunstneren har fortalt ham om dem og sig selv. Og det ligefremme tonefald, der kan udmærke en sådan samtale mellem ligemænd, har Weirup også fastholdt over for sin læser.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce