0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Nazisternes store røveri

Faglitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Den amerikanske stjernejournalist Richard Z. Chesnoffs prisbelønnede 'Pack of thieves' foreligger nu i dansk oversættelse. Emnet er verdenshistoriens største røveri, udplyndringen af jøderne før og under Anden Verdenskrig.

Bag stod ikke alene nazisterne og deres medløbere, men også private virksomheder og offentlige myndigheder, der uden blusel aftog 'herreløst' jødisk gods. Og mange steder fortsatte det længe efter krigens ophør. Og for jødiske medborgere, som overlevede krigen, viste det sig i mange lande nærmest umuligt at få tilbageleveret retmæssig ejendom.


Som reporter ved U.S.News & World Report og New York Daily News stillede Chesnoff skarpt på de schweiziske banker og myndigheders vrangvillige holdning med hensyn til at restituere eller yde erstatning til efterkommere af jøder, hvis midler var endt i Schweiz deponeret enten af dem selv eller af de offentlige og private hælere, som havde sat sig på deres formuer.

Presset af den mobiliserede internationale opinion blev bankerne tvunget til at indgå en aftale, der tilgodeser ofrene og deres efterladte i en helt anden målestok, end schweizerne først havde forestillet sig.

Ønsket om oprejsning og retfærdighed er også drivkraften i Chesnoffs bog. Kampagnejournalistikkens styrke er, at den fokuserer på et bestemt forhold, men historieskrivning kræver mere end selv den mest velbegrundede moralske indignation.

Chesnoff opremser overgreb og forbrydelser, men der bliver ikke gjort noget forsøg på at forklare. Og at forklare er ikke det samme som at forsvare. Chesnoff fremstiller over en kam europæerne som medskyldige, først fordi man ikke gjorde nok for at beskytte og hjælpe jødiske medborgere, dernæst fordi en del udnyttede situationen til personlig vinding.

Men den passivitet, som mange udviste, hang også sammen med de særlige vilkår, der gælder for tilværelsen i en totalitær eller besat stat. En anden sag er så, at krig, socialt kaos og frygt for fremtiden kalder dæmonerne frem i den menneskelige karakter. Og grådighed og opportunisme eksisterer til enhver tid.


Bogen er baseret på interview med jøder i forskellige lande, der kæmpede forgæves for at få deres retmæssige ejendom igen. I mange tilfælde er det indlysende, at involverede myndigheder også efter krigen har handlet i ond mening.

Det havde dog givet bogen mere substans, hvis forfatteren i højere grad havde forsøgt at identificere jødiske depothavere og eftersporet konkrete pengesummer og løsøre. Man savner kort og godt nogle case-studies. For der er ingen tvivl om, at der vil komme interessante ting frem, og det drejer sig ikke alene om ulovligt konfiskerede økonomiske midler, men også om malerier og kunsthåndværk.

Kunstværker stjålet fra myrdede jøder ser ud til at være endt på væggen i pæne museer. Og noget tyder på, at guld og penge tilhørende europæiske jøder i langt højere grad er kommet i illegal amerikansk forvaring, end de amerikanske myndigheder og organisationer, der var med til at sætte tommelskruerne på Schweiz, havde forestillet sig. Undertitlen 'Europas udplyndring' kan vise sig for snæver. Chesnoffs efterskrift viser, at han har fornemmet, at umoral ikke kun er et europæisk problem.

Emnet kunne være grebet mere systematisk an end Chesnoff har gjort. Som historisk arbejde er det med sin mangel på analyse temmelig mådeligt. Kortlægningen af, hvad der hændte med jødisk ejendom i de enkelte lande, er derfor en forskningsopgave, der fortsat ikke er løst.


Bogen er blevet kritiseret for at være en del af 'holocaustindustrien' og det er blevet hævdet, at erstatningerne i højere grad er kommet organisationer end enkeltpersoner til gode. Vigtigere er det vel, at de senere års historieskrivning omkring holocaust eller Endlösung har skabt en ny moralsk bevidsthed.

Statsræson i traditionel forstand er ikke længere nok til at legitimere politiske og militære handlinger. Det gælder både udadtil og i forhold til et lands egne borgere. Holocaustforskningen har sammen med chokvirkningerne fra det jugoslaviske vanvid påvirket statsretten og forandret vilkårene for politisk ageren.


Paradoksalt nok er et af Israels største problemer i dag at forene indlysende nationale interesser med den internationale opinions krav om en moralsk dimension i den politiske og militære adfærd, i sidste instans en konsekvens af en ny bevidsthed fremkaldt af Holocaustforskningen.

Politiken.dk i 3 måneder - kun 299 kr.

Læs hele artiklen nu

Køb abonnement

Annonce