0

Du ligner en film

En bloddryppende amputering kan være hård kost for nogle, selv om det bare er noget, man ser i en film. Professor Torben Grodal hører til de mange sarte sjæle, der har det svært med udpenslede operationer på det hvide lærred.

Det fortæller han i bogen 'Filmoplevelse', hvor han går i dybden med vores måde at se og opleve film på. Vi har en særlig evne til at lade os manipulere af det, vi er vidner til i biografen eller hjemme på skærmen. Film afspejler simpelthen vores psyke, når han frem til.

'Filmoplevelse' er delt i tre hovedkapitler. I den første del præsenteres og udforskes kognitive filmteorier. Hvordan forholder vi os følelsesmæssigt, når vi ser en bestemt scene i en film? Og hvad foregår der rent fysisk, når øret opfanger lyd, og øjet opfanger et billede? Torben Grodal undersøger, hvad film gør ved os med hjælp fra videnskaber som psykologi, biologi og sprogvidenskab.

Omdrejningspunktet i bogens første del er kommunikation.

Man tænker ikke over det, når man ser en film, men for eksempel er der stor lighed mellem menneskets øje og et kamera. Torben Grodal fremhæver, at kameraet har nogle finesser, bl.a. zoomevne og horisontalvinkel, som homo sapiens ikke er udstyret med. Kameraets teknik er med til at gøre filmen til et genialt udtryksmedie, der på én gang kan gengive vores sanseevne og sætte sig ud over den.

Anden og tredje del af 'Filmoplevelse' byder på mere traditionel teori inden for filmforskning. Her arbejder Torben Grodal med fortællingens opbygning, filmæstetik og forskellige undergenrer som horror og kunstfilm. Han gør rede for flere berømte forskeres teorier, blandt andre David Bordwells og Christian Metz', og giver generelle redskaber til den noget uerfarne filmanalytiker.

Interessen for filmvidenskab er stærkt stigende i Danmark. Det er derfor på tide, at vi får et værk som 'Filmoplevelse', der også inddrager danske forskeres arbejde og eksempler fra danske film.

Desværre bliver navnlig den første del hurtigt til tungt læsestof med meget snæver appel. Præsentationen af kognitiv filmteori hænger ikke rigtig sammen med de to sidste dele, der fungerer som udmærket undervisningsmateriale på universitetsniveau.

Som et plus optræder der en alfabetisk ordliste med filmudtryk på de sidste ti sider. Det er en brugervenlig detalje, som langt flere fagbøger burde indeholde. Den kræsne læser vil dog hurtigt opdage, at langtfra alle de fagtermer, som Torben Grodal benytter gennem bogen, rent faktisk findes i ordlisten. En fyldestgørende liste ville have været på sin plads.

'Filmoplevelse' er mest spændende, når der gives eksempler fra spillefilm. Det kan man forholde sig til. Desværre oplever man her, som i mange andre filmteoretiske værker, at antallet af paralleller til film tager overhånd. Der er flere gange tale om regulære opremsninger og ikke en grundig gennemgang af en eller nogle få film. Det danner selvfølgelig et bredt indtryk hos læseren, men virker samtidig uoverskueligt og overfladisk.

I et af sine debutdigte skrev Henrik Nordbrandt: »du ligner en film«. Med denne bog kan man høre Torben Grodal tilføje: »og film ligner dig«. Professoren, der for nylig fyldte 60 år, har her bidraget til filmforskningen med flere interessante teorier. Det er spændende at vide, hvad der fysisk og psykisk sker med os, når vi ser film, men det bør kunne formuleres mere læservenligt og dermed fange en bredere gruppe af filmelskere.