0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Nørdet hovedværk går bag om holocausttegneserie

Art Spiegelman fortæller alt om sin banebrydende grafiske roman 'Maus'.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Foto fra bogen
Foto: Foto fra bogen

massemus. Her ses Art Spiegelman selv ved tegnebordet.

Faglitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Faglitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

»Synes De ikke, at en tegneserie om Auschwitz er et udtryk for smagløshed?«, spurgte en tysk journalist i Frankfurt i 1987.

Spørgsmålet – eller anklagen – var henvendt til den amerikanske tegner Art Spiegelman, der netop havde præsenteret første del af sin selvbiografisk baserede grafiske roman ’Maus’.

Med udgivelse af anden del i 1992 kom denne nyklassiker til at danne skole for alle senere graphic novels:

Alle comics-forventninger om »lækker streg« eller »børnevenlig humor« kuldkastet til fordel for en minutiøs 300-siders beretning i striber og bobler om, hvordan Spiegelmans forældre overlevede jødeudryddelser og kz-lejr-ophold i Polen under Anden Verdenskrig.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Annonce

For abonnenter