0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Farver fra Færøerne

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
ingen
Foto: ingen
Faglitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Faglitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Oversigtsværker og opslagsbøger kan tit være en ven i nøden, hvis man står og mangler hurtig information, og det kan være en glæde at vende tilbage til dem for at følge nye spor i et interessant emne.

Den færøske maler Bárdur Jákupsson har med titlen 'Færøernes billedkunst' leveret et fyldestgørende oversigtsværk, der kan være til stor gavn, hvis man vil orientere sig om det færøske kunstudtryk inden for maleri, skulptur, tekstilkunst, keramik og grafik.

Hovedvægten er lagt på det færøske maleri, fra det opstod i slutningen af 1800-tallet til 1970'erne med enkelte nyere navne.


Bogens force er, at den er skrevet af et menneske, der kender landet og dets kunst. Jákupsson er født i 1943 i Tórshavn og er foruden maler også forfatter og museumsdirektør.

Han har derfor en hjemmevant og naturlig tilgang til stoffet, som på en gang er behandlet med omsorg for store som små kunstnernavne, samtidig med at kunsten så vidt muligt sættes i et internationalt perspektiv.

Jákupssons fokus har primært været at samle tropperne og forsøge at beskrive linjerne og udviklingen i den færøske kunst. Det er derfor næsten uundgåeligt, at det især ved de mindre kendte kunstnere bliver lidt leksikalt, uden så meget dybde.

Til gengæld er det vel de færreste kunstnere, der er udeladt. Derfor er det også ved de store navne som for eksempel Sámal Joensen-Mikines, Ingálvur av Reyni og Tróndur Patursson, det giver mest at læse om.

Når man når til slutningen, kan man ikke undgå at føle sig lidt snydt over, at der ikke er flere yngre kunstnere med. Forfatteren tager selv stilling til problemet ved at lade »kunstnere i støbeskeen være fredet«. Man kan blot håbe, at der kommer en opfølgning af dette værk, hvor de yngre kunstnere også kan blive omtalt.


Bogen er i sig selv en eventyrlig billedrejse gennem det landskab, som ingen færøsk kunstner kunne være foruden. Og den færøske billedrejse fortsætter videre i genoptrykket af bogen om Ingálvur av Reynis kunst, en udgivelse, der kom i 1989, men som nu har fået tilføjet affotograferinger af en række senere malerier.

Bogens tekst er skrevet af Gunnar Hoydal og trykt på færøsk, dansk og engelsk. Teksten er gammeldags, i den forstand at den blot fortæller om kunstneren og hans liv uden at relatere kunsten til teoretiske problemstillinger.

Til gengæld formår Hoydal at skrive, så man næsten står i Tórshavn og ser Reyni spadsere gennem byens gader. Ved hjælp af teksten og billedhenvisningerne kan man følge, hvordan Reyni bevæger sig gennem et cezannesk maleri og ind i en verden, der insisterer på det abstrakte.

Dog kan hans malerier både i farvevalg og i enkelte figurative elementer ikke frasige sig at være malet på Færøerne, hvor det er de sort-blå toner i naturen, der taler igennem Reynis farveunivers.

Man får lyst til at rejse til Færøerne af at læse disse bøger. Men er det ikke lige aktuelt, kan man nyde disse bøgers mange færøske landskaber.

Politiken.dk i 3 måneder - kun 299 kr.

Læs hele artiklen nu

Køb abonnement

Annonce