Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Heltinde. Staun skriver skægt og underholdende, men hvor meget mere gider man egentlig høre om Fanny Fiske?
Foto: Johnny Frederiksen

Heltinde. Staun skriver skægt og underholdende, men hvor meget mere gider man egentlig høre om Fanny Fiske?

Skønlitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Som abonnent får du 15 procent rabat i Boghallen og 20 procent rabat på Saxo Premium. Læs mere på politiken.dk/plus.

Effektiv krimi gør op med femi-klicheer

Susanne Staun leverer et hæsblæsende opgør med den bløde femi-krimi-heltinde.

Skønlitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

»Fanny Fiske will do it with anyone, anywhere at any time – for free«.

Det står der på en Facebookside, som Fanny ikke selv har oprettet, og fotoet forestiller heller ikke hende. Men hun er sådan set tilfreds med, at det kunne have været hende – i en yngre udgave. Og hun er stærkt opsat på »at få noget«, som hun kalder det.

Back in business
Fanny Fiske er Susanne Stauns hovedperson i en række krimier om den skrappe ekspert i at lave psykologiske profiler af kriminelle. Nu er hun på en slags pension og overvejer at skrive sine erindringer, da hun bliver involveret i en række mord på fire prostituerede.

Hendes smykker bliver fundet på to af ligene, ligesom retsmedicinerens smykker på de to andre. Retsmedicineren er Lisa Selander, der har partytasken fuld af skrappe sager, der kan injiceres. Med til den kvindelige trio hører P.J., der er offentlig anklager med hang til skydevåben og selvtægt.

Fanny Fiske er back in business og sendes med de to andre damer ordentlig ud på dansegulvet. P.J.s nye kæreste (hun har hang til glatbarberede bøsser) prøver at tage livet af P.J. med arsenik, mens de to andre passiviseres med Rohypnol.

Langsomt vågner de op og ser et spor tegne sig, der fører dem tilbage til Danmark og dermed scenen for forrige binds mord på Fannys veninde.

Morsom distance bliver stereotyp
Fanny får brug for al sin psykologiske kombinatorik i udredningen af nekrofile mønstre og nydelsen ved destruktionen af det levende.

Det går hæsblæsende til i Stauns effektive krimi. Her kan man se enhver femi-krimi-kliche om karrierekvinder med tårevædet blik rettet mod det familieliv, de føler, at de svigter, erstattet af en handlekraftig, cognacdrikkende kvinde uden bagland.

Fanny er dog lidt mør i begyndelsen, da hendes drømmemand, kriminalassistent Keith, undlader at besvare hendes opringninger. Hun tilbringer en ensom jul med at få lavet endnu en ansigtsløftning, så hun må gå med hijab i stort set resten af romanen for at skjule arrene.

Hun opretter en mailkorrespondance under dæknavnet Oriana Fallaci og udveksler hede fantasier med Nick, men han viser sig at være alt andet end den machosoldat, han giver sig ud for.

Staun skriver skægt og underholdende, men hvor meget mere gider man egentlig høre om Fanny Fiske?

Flere ansigtsløftninger kan den ungdomsfikserede Fanny vel ikke tåle, og nu har vi ligesom fattet, hvor mange glas Vecchia og Amarone og piller, hun kan nedsvælge, og hvor vild hun er med sex og med Helena Rubinsteins dækkende cremer.

Opgøret med en blød kvindelig kliche er gennemført med morsom distance, men det har det unægtelig med at blive lige så stereotypt som det billede, der gøres op med.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden