0

Vanskelig ungdom i 1950'erne

Det dansk-tyske konfliktstof løber som en understrøm i skildringen af den unge sønderjyde Maria.

I 2001 udgav Birte Blønd romanen 'Grænsegænger' om en opvækst i Sønderjylland, med alt hvad det indebar af dansk-tyske konflikter, når man har familie på hver sin side af grænsen, og årene er 1930'erne og 40'erne.

Nu viderefører Birte Blønd beretningen om Maria. Året er 1952, og sårene skulle være helet - sådan da. Men der rippes op i krigstraumerne, da Maria besøger sin tyske kæreste, der bittert fremviser den ødelæggelse, de allierede har forvoldt i hans land.

Kærligheden mellem dem sættes på politisk prøve og udfordres endeligt, om end ad helt andre veje, da det unge par forulykker på scooter. Kristoff bliver lam, og en fremtid som sygeplejerske vil han ikke byde Maria. Hun skal leve sit eget liv i sit eget land.

»Erst im Unglück weiss man, wer man ist« - den tyske onkel citerer Stefan Zweig. Kristoff håndterer sin skæbne med stor fattethed, mens Maria står ved sin skillelinje. Kan man forlade sin kæreste i den situation, uanset at hun havde svært ved at indpasse sig i et tysk moralkodeks også tidligere? Hun rejser til Århus, begynder at læse medicin, samtidig med at hun er cykelvikar. Efterhånden opdager hun, at det er lærer hun skal være - tysklærer.

'Skillelinier' er en roman om ungdom i 1950'erne. Om at overleve for meget få penge og bevare rollen som pæn pige, selv om man helst vi leve i nuet. Deri ligner den så mange andre romaner om at være ung, rode rundt i kærlighedsaffærer og træffe valg uden at have egentligt overblik over konsekvenserne. Hvad der adskiller den er den dansk-tyske problematik, som løber som en understrøm i disse sønderjyders liv.

Veninden, den ombejlede Bettina, bliver gift ind i en stenrig tysk familie, der ikke er meget for at få en dansk pige som svigerdatter. Dør hun så hurtigt af den ellers vellykket opererede modermærkekræft - eller er det al den morfin, svigermoderen hælder i hende?

På ferier ved Vestkysten og på Rømø konfronteres Marias brødre med deres tid i modstandsbevægelsen, der bl.a. indebar, at de skulle likvidere en fætter, der var stikker. Efter krigen var de med til at overvåge minerydningen langs den jyske vestkyst, og den ene bror forelsker sig i en tysk flygtningepige, hvad der giver store problemer på kort sigt. Motivet er, at de indre billeder holder ikke op, de bevæger sig, de skifter karakter.

Der er rigtig meget dansk og nordtysk lokalkolorit i denne roman. Birte Blønd, der selv er sønderjyde, kender sit stof og sine steder indefra, og at dømme efter detaljeringsgraden også i skildringen af de mange bipersoner kan man formode, at hun trækker på en del selvbiografisk stof. Hun skriver om mennesker, der kommer fra et sted, der har sat sit mærke på dem, mere eftertrykkeligt end så mange andre steder i Danmark.

Det er hun ikke helt ene om - vi har Gynther Hansen, hvis forfatterskab har omdrejningspunkt i samme grænseproblematik og politiske konfliktstof. Også syd for grænsen skrives der om dette på dansk, hvad ikke mange er klar over, f.eks. af Flensborg-lektoren Karin Johannsen-Bojsen. I 'Himmel med mange stjerner. En roman fra Sydslesvig' (1997) skildrer hun en moderne, flerkulturel grænselandstilværelse med mange facetter.

Birte Blønd gennemførte i en sen alder Forfatterskolen, da Poul Borum var leder. Hun ligner nu ikke den typiske Forfatterskole-forfatter, snarere skriver hun traditionelt og lige ud ad landevejen. Jeg synes, tonen i 'Skillelinier' af og til bliver for 'ungepigefrisk', især i begyndelsen, og det uanset at det er den unge piges synsvinkel, der fortælles med.

Men ellers overgiver man sig til alt det liv, der er i Maria. Det lykkes at få et rigtigt levende ungt menneske frem på papiret, og så må man tage med, at det ikke sker på den sofistikerede måde med leg med fortællerrollen, som vi har vænnet os til i postmoderne romaner.

Romanen indledes med Maria på hospital i Sydslesvig efter scooterulykken. Ved dens afslutning er hun indlagt i Århus, opereret for en graviditet uden for livmoderen, som hendes mand næppe har del i. Hendes ægteskab ligner mest af alt en tilværelse som enlig mor. Hun står ved en ny skillelinje, som jeg gætter på, at vi kommer til at syne nærmere i endnu et bind i sagaen om Maria.

Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage

Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.

Læs videre nu