0

Under ørkensolen

Karen Fastrup er blevet fristet af fortiden. Nyt liv får den dog ikke i hendes nye roman.

Karen Fastrup, født 1967, der for et par år siden fik gode anmeldelser for sin debut 'Brønden', har kaldt sin nye roman 'Mine syvogtyve sansers elskede'. Det er på godt og ondt en meget dækkende titel for romanen, der især handler om et trekantsdrama i ørkenen.

Sanseligheden fejres nemlig i denne såre traditionelle og indimellem lidt opstyltede collage fra det kulturelle arkiv. (Er der mon tale om en pastiche, der går min næse forbi?) Blandt dem, forfatteren vedkender sig sin gæld til, er Thorkild Hansen ('En kvinde ved en flod') og Tage Skou-Hansen ('De nøgne træer'). Både Paul Bowles og Kristian Levring kunne også have været nævnt.

Romanen er bygget op omkring tre tidspunkter: 1) 1996, hvor en søn af lægen Anna og arkæologen Clemens er taget til Egypten for at finde de gamle, der er forsvundet fra deres hjem.

2) Anden Verdenskrig, hvor Viborgdrengen Clemens har et kærlighedsforhold til sin tysklærerinde, der imidlertid på mest vulgære vis svigter ham, hvilket får ham til dels at gå ind i modstandsbevægelsen (det er her, 'De nøgne træer' kommer ind i billedet), dels blive arkæolog - for sten er evige og i modsætning til så meget andet ikke underlagt smerte og had.

3) Sahara i 1958, hvor Clemens med to andre mænd og sin narcissistiske og flirtende kone Anna (som bortset fra udseendet er udtalt feminin efter den tids normer) skal kortlægge og tidsfæste ørkensedimenterne øst for Gilf el Kebir. »Anna nød at være den eneste kvinde her. Den eneste blandt tre mænd i ødemarken. Og hun kunne allerede fornemme, hvilket kraftcenter hun udgjorde«.

Anna elsker, når mænd taler om kvinder; så føler hun, de taler om hende: »Som om de forestillede sig hendes nøgne krop foran sig«. Anna er i det hele taget meget optaget af kroppe, fortæller hendes søn sin dagbog i 1996, kort tid før han ... nå nej, det må jeg hellere lade være med at røbe. Der er nemlig ikke så meget andet end en vis spænding om udfaldet til at holde læseren gående.

Dog fortæller allerede bogens bagklap, at ekspeditionen i Egypten i 1958 satte Annas og Clemens' forhold på en alvorlig prøve. Problemet er bare, at det er svært at fatte interesse for Annas og Clemens' forhold. Hovedpersonerne forbliver todimensionale - et par steder er der decideret tåkrummende samtaler om de store materier. (Eneste formildende omstændighed er, at de talende må være meget berusede - noget, der skulle have været understreget).

Havde bogen været skrevet af en mand, ville man måske sågar finde den kvindenedgørende. Men forfatteren har nok villet være historisk korrekt - tiden for det meste af handlingen er 1940'erne og 1950'erne.

Det er faktisk bipersonerne, der står mest levende i 'Mine syvogtyve sansers elskede', selv om det virker ufærdigt, at den fjerde ekspeditionsdeltager - ham der ikke boller med Anna - får så få ord med på vejen. Det står i det hele taget ikke denne læser klart, hvad Karen Fastrup vil med denne bog, for historien er klippet sammen af historier, der har været eftertrykkeligt fortalt og udfoldet betydeligt bedre end her, hvor klicheerne truer på hver femte side. Beklager.