0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Monstrøs syregotik

Erwin Neutzsky-Wulff er i højt sprogligt og filosofisk gear i sin nye roman.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Skønlitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Skønlitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Forestil Dem David Lynch på LSD. Og tænk Dem, at han under sit trip har lavet en film over et manuskript forfattet af William Gibson i samarbejde med Aldous Huxley og William S. Burroughs, umiddelbart efter at disse tre har studeret Nietzsche dag og nat i et år.

Hvis De er i stand til det, kan De måske danne dem et vist billede af, hvor vi er henne i den danske kultforfatter Erwin Neutzsky-Wulffs nye roman, den gotiske gyser 'Abattoir'.

Romanens titel er navnet på et sted, en by, hvor en drage har slået sig ned. Måske reelt, måske i overført betydning. Her finder vi den skæve eksistens Jim Shaw, der lever af at skrive lumre fiktioner til pulp-forlaget Flame.

Han er færdig med sin seneste roman og er nu i gang med at researche en ny, da han kommer på sporet af en konspiration. Noget med at nogen manipulerer med menneskers kroppe og bevidstheder for at gøre dem bedre egnede til deres samfundsmæssige opgaver. Blandt andet udstyres ludere med kønsorganer og munde af gummi, da de er langt lettere at vedligeholde i det erhverv.

Han kommer også i kontakt med en spiritistisk gruppe, som dyrker okkult magi og vækker døde til live. Og han involveres i et besynderligt forhold til en kvinde, der fortryller og slavebinder ham med stoffer og sex.

Længe lever han i et univers, hvor stemningen svinger mellem indolent ekstase og svulstigt mareridt. Indtil han bliver meddelagtig i et drab og pludselig befinder sig på et mentalsygehus præsenteret for et valg mellem død og mental amputation.


Erwin Neutzsky-Wulff er, som det forhåbentlig fremgår af ovenstående, ikke nogen helt almindelig forfatter. Hos ham er det hele altid meget, meget underligt. Ikke nødvendigvis på nogen dårlig måde; man skal bare have tungen lige i munden for ikke at fare vild i hans aldeles egenartede univers.

Der skiftes intellektuelt gear hele tiden. Ligesom fremstillingen umærkeligt ændrer stilleje og -tone i et væk. Eksempelvis er en del af denne roman en selvstændig traktat skrevet på rimede vers i dreven romantisk stil, mens et andre par kapitler har form som medicinske introduktionsforelæsninger med vulgærnietzscheansk klangbund. Og indimellem eksploderer sproget mellem hænderne på forfatteren i kaskader af fuldfed prosaisk fryd:

»Det har noget at gøre med lasede eksemplarer af våde dagdrømme glemt på sporvejens kirkegård, med blafrende bagtækker og kvinder som buketter i kuldslået cellofan ...«, hedder det et sted. Et andet »Han så løv derude, der var så dybgrønt, at det gjorde ondt i øjnene, så fjernt fra byens allétræer, der lignede druknendes hænder i et gråt ocean«.


Den stilistiske polyfoni afspejler selvfølgelig også, at 'Abattoir' ikke blot er en hvilken som helst okkult gyserroman med indlagt lommefilosofi.

Det er samtidig en erkendelseshistorie a la Neutszky-Wulffs tidligere romaner - ikke mindst kommer man til at tænke på den fremragende satanisme-thriller 'Indsigtens sted' fra for 20 år siden. Og det er en kunstnerroman om en ikke længere helt ung forfatter, der leder efter meningen med forfatterskabet og livet. Ligesom det måske, viser det sig, er en bog om verden efter 11. september, om kampen mellem rationalisme og holisme og om metafysik og erfaring.

Den er ikke for ubefæstede sjæle og mennesker med hang til narrativ stringens. Men for pokker, hvor er der et enormt sprogligt overskud, en fantastisk viden og en diabolsk kynisk kulturkritik. Nye læsere kan sagtens begynde at fare vild her.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu