0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Feminist og racist

Åsa Nilsonne fortæller om den stille racist i veltimet og aktuel krimi.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Skønlitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Skønlitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Hovedpersonen Monika Pedersen er politiinspektør og langtfra ufejlbarlig. Hun er en feminist, der også er racist, for hun vil nødigt ud at køre med en iraker. Forfatteren Åsa Nilsonne lader det politisk korrekte støde klos op til det politisk ukorrekte på en udfordrende måde.

Monika har prøvet at køre med mørklødede mænd, som først var uforstående og til sidst panikslagne ved tanken om en kvinde som chauffør. Og Monika har ikke været bleg for at føle skadefryd over deres fordomme. Men denne gang er det Monika selv, der huser en stille racist, da hun får en iraker som partner i bilen i stedet for sin sædvanlige gode kollega.

Monika savner smalltalken med Mikael helt forfærdeligt. Nu hænger hun på Idriss. Ikke engang religiøse bandeord kan hun sige højt, uden at hun risikerer at støde mod hans tro. Er helvede overhovedet en del af det muslimske verdensbillede? Monika ved det ikke og vælger at være tavs.

Åsa Nilsonnes habile krimi er som timet og hyperaktuel, når en iraker skal integreres på en svensk politistation i det frigjorte Norden. For hvordan er det med ham Idriss, kan han overhovedet samarbejde med kvindelige kolleger og tage mod ordrer fra chefen Daga, der også er en kvinde?

Monika er helt udmattet på forhånd ved tanken: »Og Monika skulle være en slags kombineret forsøgskanin, arbejdsleder og endda stikker hvis Daga nu ville vide hvordan Monika syntes han fungerede, og alt dette oven i det sædvanlige arbejde og uden ekstrabetaling. Hun sank længere ned i stolen«. Nilsonnes krimi leverer et glimrende portræt af de tærskler både Idriss og Monika skal over, før et samarbejde er en kendsgerning.

Monika har et hårdtpresset arbejdsliv og smalt privatliv, og så er der selve plottet om den myrdede og populære skuespillerinde Lottie Hagman. Hun blev 60 år, før nogen slog hjerneskallen ind på hende. Det er den sædvanlige historie med succesfulde og egenrådige mennesker, der har lidt flere muligheder end flertallet, når de vil mikse hensynet til sig selv med hensynet til deres familie.

Det er sagens genklang i den fejlbarlige og lidt overanstrengte Monikas liv, der er bogens pointe. For der er forskel på, hvor let adgang folk har til gode relationer - og her handler det ikke kun om sex, selv om kyskhedsbæltet strammer mere end et sted. 'Kyskhedsbæltet' er uhyre aktuel med sin afdækning af diskret racisme. Til gengæld er det gået alt for hurtigt med korrekturlæsningen. Det ses.

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce

  • </