0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Knivskarp roman om Kennedymordet

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Skønlitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Skønlitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Inde i den store fortælling om mordet på USA's 35. præsident rumsterer et utal af mindre historier, hvoraf mange med sikkerhed aldrig vil blive fortalt. Mordet på John F. Kennedy 22. november 1963 har for længst antaget mytologiske dimensioner og givet næring til et utal af teorier om, hvem der stod bag. Var det mafiaen, højreekstremister, eksilcubanere, kommunister, eller var det virkelig Lee Harvey Oswald, der af egen drift satte sig for at gøre det af med en præsident, der var alt det, han aldrig selv ville kunne blive del af?

Med 'Vægten', der låner sin titel fra Oswalds stjernetegn, får vi på dansk endelig amerikanske Don DeLillos mesterlige og stærkt urovækkende forsøg på at trænge ind i efterkrigstidens største amerikanske mysterium. DeLillo, der brød igennem herhjemme med 'Underverdenen', er en mester i at omsætte en epokes små og store dramaer til kød og blod. Som når han i 'Underverdenen' lader prøvesprængningen af USA's første atombombe finde sted, samtidig med at en new yorkerdreng oplever sin baseballhelt i en homerun. Mikro og makro, de to begivenheder spejler sig i hinanden, hvilken er størst for drengen?


Don DeLillos fiktion har efterhånden taget livtag med de fleste perioder i efterkrigstidens USA. Halvtredsernes atomkapløb, firsernes postmodernitet - om kort tid udkommer 'Cosmopolis', hvori han gennemlyser vor tids glatte it- og medieflimmerliv.

I romanen om mordet, der slog så meget ihjel, tager han læseren på rejse med ind i de mørkeste områder af Amerika. Ind i hadets, hævnens og sammensværgelsernes skyggeverden, hvor små og store mænd med sved under armene og skabene fulde af våben konspirerer uden at vide, hvem der står for enden af de tråde, de selv trækker i.

DeLillo tegner et portræt af Oswald, Kennedys officielle morder, som en umoden, politisk drømmer. En tragisk og uberegnelig figur, der havner i kløerne på en gruppe forhenværende CIA-agenter, der ikke kan udholde pensionisttilværelsen og med attentatet på Kennedy endelig har fundet en mission. Fordi han svigtede ved at lade den amerikanske invasion af Cuba falde fra hinanden i Svinebugten, men også, fordi han er den, han er. Som en af dem siger det:

»Jeg ved ikke hvad det er. Måske er han bare for køn til at leve«. Hadet mod Kennedy var udbredt særligt i det sydlige USA, men de forhenværende agenter, som forbereder attentatet, er ikke kun drevet af politisk had. »Vi har brug for en opildnende begivenhed«. »Vi er seriøse folk som er frataget vores udfoldelsesmuligheder. Når først vi bliver skubbet ud, hvordan trækker vi os så tilbage til en stol på græsplænen? Hverdagens lovlige sysler opfylder ikke vores særlige krav. I nogle og tyve år i FBI levede jeg i et særligt samfund som i ret høj grad tilfredsstillede de alvorligste ting i min natur. Hemmeligheder, man kunne udveksle og holde på, visse farer, en mulighed for at fungere når man er i knibe, vifte folk om næsen med en revolver. Det er et fortryllet selskab. Hvis man har kriminelle tilbøjeligheder, og jeg siger ikke, at det gælder for dig og mig, så er politiet et af de steder hvor man kan gøre sig gældende«.


Komplotmagerne har allierede i diverse paramilitære grupper og trækker også på ressourcer, som kommer fra folk, der endnu er ansat i efterretningstjenesten. De har længe været i færd med at opfinde en person, som myndighederne efter et attentat på Kennedy ville kunne udpege som den skyldige, da Oswald pludselig dukker op. De kan næsten ikke tro deres held. De aflæser hans psykologiske profil i løbet af nul komma fem.

Her er han. Taberen, der blev mobbet allerede som dreng. Marxisten, der har boet i Sovjet og støtter Fidel Castro. En hjemløs i verden med et forvirrende, men suspekt generalieblad. Var han agent for amerikanerne, mens han var i Sovjet? Er han agent for russerne, nu hvor han er vendt tilbage til sit fødeland. Hvor ligger den mærkelige mands loyalitet, til hvilken side tipper vægten, når det virkelig gælder? Konspiratorerne er i tvivl, men leder langsomt den usikre mand frem mod muligheden for endelig at gøre en forskel.

Tidligt i romanen introduceres personen Nicolas Branch, der er ansat af vore dages CIA til at kulegrave JFK-sagen. Hele bogen igennem sidder den stakkels mand i et kontor, hvortil der hele tiden bliver sendt nyt materiale. Branch er ved at drukne i indbyrdes modstridende information. Han ved godt, at han aldrig finder sandheden, men han fortsætter uden at være klar over, om arbejdet er en straf eller en påskønnelse af hans evner.

Er det for at hjælpe ham eller for bevidst at besværliggøre hans arbejde, at der så mange år efter bliver ved med at ankomme nye informationer? Hvordan kan det i øvrigt være, at så mange tidligere nøglefigurer, afhørte og mistænkte har lidt en uopklaret voldelig død?


Branchs opgave minder om det detektivarbejde, DeLillos med sin roman selv er i gang med. I et efterord understreger han, at han ikke hævder at have løst gåden, men måske har bidraget til en forståelse af den. Det har han givetvis. Men 'Vægten' er ikke kun en stor forfatters forsøg på at trænge ind i de energier, der endte med at likvidere en fremtidsvendt præsident.

Endnu en gang er det det amerikanske samfunds inderste værdier DeLillo blotlægger. Både Kennedyhaderne og Oswald fremstår som produkter af et voldssamfund, hvor hverken vindere eller tabere i den daglige overlevelseskamp slipper for betydelige skader på sjælen. Bag om ryggen på de intrigerende, fungerer de junglelovs-mekanismer, som også i nutidens USA får folk til at gå til grunde i upåagtet armod og ydmygelse, hvis de da ikke først når at opleve 15 minutters berømmelse som skolemorder, seriemorder, snigskytte - eller ofre for sådanne.

»Efter Oswald behøver mennesker i Amerika ikke længere leve et liv i stille fortvivlelse. Man ansøger om et kreditkort, køber en pistol, bevæger sig gennem byer, forstæder og indkøbscentre, anonym, anonym, på udkig efter en chance for at affyre et skud mod det første oppustede tomme berømte ansigt, bare for at lade folk vide, at der er nogen derude som læser aviser«, konstaterer romanens alvidende fortæller et af de mange steder, hvor beretningen om Oswald løftes til en fabel med gyldighed for det USA, hvor håbefulde hverdagsmennesker også i dag står i kø foran tv-selskabernes prøvelokaler for at komme med i et realityshow.

Lee Harvey Oswald bliver i det perspektiv stjerne i alle tiders største amerikanske realityshow. Ligesom en senere tids realityshow iscenesat fra enden til anden, mener DeLillo, men til dato med en hidtil uovergået slutning: morderens egen død for natklubejeren Jack Rubys hånd, i sin tid sendt direkte i amerikansk tv. En filmstump lige så legendarisk som Zapruders berømte amatøroptagelse af præsidenten og hans unge kone i den åbne bil den solskinsdag i Dallas, hvor en kendt og flere ukendte gerningsmænd pludselig lod blyet flyve.

'Vægten' udkom på amerikansk i 1988, men er skarp som en kniv, der blev hvæsset i går. Tak til Centrum for endnu en formidabel roman på dansk af en af USA's mest betydelige forfattere.

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce