0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Grum, men nødvendig

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Skønlitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Skønlitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Hvis nogen tror, kulturskribenten Bettina Heltberg med 'Deadline' har skrevet en pæn lille insiderroman om journalistmiljøet, må de tro om igen.

Ganske vist handler romanen om en avis, kaldet Dagbladet, men som i Tom Kristensens 'Hærværk', der spores som et tydeligt forlæg, er der intet som helst pænt over det. Tværtimod er bogen et frådende anklageskrift mod såvel dette dagblad som mod det samfund, det er et produkt af.

Bogen former sig i det ydre som en lang, lettere rablende monolog om en ung kvindes vej fra nyansat i det traditionsrige bladhus med adresse på Rådhuspladsen og til hendes personlige såvel som karrieremæssige deroute, der til sidst fører til hendes fyring en snes år senere.

Man mærker tydeligt, at der ligger personligt erfaret smerte og vrede bag historien. Den virker, for at sige det mildt, styret af private (hævn)motiver, snarere end af interesse for at afdække en problemstilling nuanceret. De bifigurer, der optræder, ses ensidigt i relation til hovedpersonen, og dommen falder hårdt over de fleste af dem.

Typisk drejer det sig om de mandlige kolleger og overordnede, der har mere travlt med at mele deres egen kage og tænke i hurtige oplagssucceser, end i at bevare de stolte traditioner, der går tilbage til kulturradikalismen og Georg Brandes.

Rigtigt gættet. Det er selvfølgelig, præcis som i 'Hærværk', avisen Politiken, der er tale om. Bettina Heltbergs 'egen' avis gennem mange år. Hendes private mellemværende med denne avis er imidlertid det mindst interessante ved bogen. Set ud fra alle andre sider end forfatterens egen - plus et par eventuelle sladderjournalisters.


Interessant er derimod det billede af dagens Danmark, som implicit tegnes. Vi får indtryk af et samfund, der er på vej til at miste nogle af de grundlæggende værdier, der har bundet det sammen gennem en menneskealder. Et samfund, der er parat til at sælge ud af enhver form for idealisme til fordel for en klæg populisme.

Alt sammen afdækkes det syleskarpt af den sibylleagtige jegfortæller, der bestemt heller ikke skåner sig selv undervejs. Hvilket gør, at bogen undgår at havne i selvretfærdige tirader, men bliver troværdig i sin harme. Ja, man kommer faktisk ligefrem til at holde af denne misantropiske, kværulantiske usundhedsapostel, der pr. definition ryger, spiser piller, roder i sine papirer og stålsat nægter at motionere.

I forhold til hvor mange velproportionerede, velplottede romaner der udkommer i disse tider, er 'Deadline' en både grum og grim affære. Det er næppe et værk, der kommer til at finde plads i nomineringen af det 21. århundredes danske roman.

Selvom der ikke skal herske tvivl om, at den garvede Bettina Heltberg skriver 'røven ud af bukserne', og i det hele taget som stilist overgår adskillige (mandlige) bestsellerforfattere med flere kilometer.

Men i forhold til, hvor megen komplet ligegyldig 'livsstils-litteratur,' der falbydes fra forlagene i øjeblikket, alene med den hensigt at tækkes et stort, købedygtigt publikum, er bogen et nødvendigt raserianfald. Den minder os om en tid, da det at være intellektuel var ensbetydende med at være utilpasset og kritisk og skæv i forhold til mainstream og konsensus. Den er en våd og kold svamp lige i synet på cool-generationen.

Marianne Stidsen er lektor i nordisk litteratur, Kbh.s Universitet.