0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Fra Sweet til Bowie

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Skønlitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Skønlitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Den svenske romanforfatter, stand-up-komiker og dramatiker Jonas Gardell har med sin femte roman på dansk, 'En UFO gør entré', begået et mildt ironisk og undertiden sardonisk generationsportræt af dem, der voksede op i 1970'ernes svenske forstadshelvede.

Fortællerrollen veksler en del, men fokus er hovedsagelig på den finlandssvenske dreng Juha Lindström, og den udvikling han og klassen 9E på Granviksskolen i Sävbyholm (cirka Herlev eller Gladsaxe) gennemgår i skoleåret 1978-79.

Tekstens tidsramme og perspektiv er dobbelt, ved at den tyve år ældre Juha i 1999 modtager et brev, skrevet af den 15-årige til den prospektivt 35-årige på foranledning af klasselæreren.

Romanen er som en lille skæg kuriositet (vistnok udmærket) oversat af Hans Krag Jacobsen. Romanen er i to dele med i alt 108 korte kapitler, hvilket giver en let og flimrende stemning. Selve grundscenariet er dog ret stabilt.


Der gives en skildring af Juhas person og familie, og af hans kvababbelser med at placere sig og manøvrere i det særprægede sociale mini-miljø som klassen udgør.

På den ene side står taberne, i særdeleshed den moderløse og magre nabopige Jenny, som er ukomfortabelt tæt knyttet til ham. Og på den anden side de dominerende alfa-piger Eva-Lena og Pia.

Omtrent i midten befinder den klike sig, Juha ønsker at tilhøre, sammensat af de lede strigler Charlotte og Cilla samt den svage Roy og den utiltalende Stefan, der på et tidspunkt voldtager den svært fordrukne Charlotte.

Det univers, Gardell beskriver, er ikke synderligt tiltrækkende.

Det er den stramtandet småborgerlige og klaustrofobiske forstad, hvor alle stemmer på Moderaterne (omtrent Venstre), og det er klassen samt præpuberteten som et socialt fængsel, med brutale hierarkier, og mobningen som den grusomme straf over alle, der er det mindste anderledes og skæve. Her er også Gardells svaghed.


Der er en tendens til, at skellet mellem de frie, ukonventionelle, sårbare, men også modige og kreative, står vel firkantet overfor de konforme, gemene, kyniske og fantasiforladte. Det er kun en tendens, og der er gode eksempler på mere nuancerede tegninger, men den er for det meste umiskendelig. Og dog var det måske langt hen ad vejen sådan i Sävbyholm anno 1978?

Under alle omstændigheder har Gardell en usædvanligt god evne til med få træk at indfange og fremmane det der med en vag term hedder 'tidsånden'; det er fremkomsten af de første Soda-Stream-sodavandsmaskiner, det er beskrivelsen af de 'rigtige' tøjbutikker inde i Stockholm, hvor alle kan købe de p.t. saliggørende jeans, det gælder omtalen af, hvilke frisurer og hvilken musik og hvilke talemåder der var fremherskende.

Og så er der før alt andet frigørelsesmyten. Fortællingen om, hvordan Juha abrupt gør sig fri af det sociale gruppepres og den grundløse frygt, den bunder i, historien om de grove overfald, han udsættes for, da han begynder at efterligne Bowie og gå med mascara, altså bliver til tekstens 'ufo'.

Facit er helt usentimentalt: »Der er ingen vej tilbage/ Derfra hvor du kom«, som der står på allersidste side. Alt i alt et stimulerende 70'er-brus fra Gardells Soda-Stream.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce