0

Ballistiske byrder

ingen

Noget af det - i hvert fald for en udenforstående betragter - mest underholdende ved USA er landets mærkværdige love om skadeserstatninger, som giver mere eller mindre skadelidte mulighed for at hente astronomiske beløb hos forsikringsselskaber, hvis kunder har serveret for varm kaffe på deres café, forsømt at hindre indbrudstyve i at komme til skade under deres natlige færden på privat ejendom eller undladt at holde deres fortovsfliser i perfekt vater.

Det er et system, der frister mange til at forsøge sig med alskens svindel, og som har gjort denne særlige variant af civilretten til en af de mest indbringende nicher for amerikanske advokater. Det har også fået forsikringsselskaber og advokatkontorer til at engagere hærskarer af eksperter, der med avancerede videnskabelige metoder skal forsøge at afsløre bedrageri.

En af disse eksperter er hovedperson i den meget alsidige og produktive Dan Simmons' seneste roman: Darwin Minor er forsikringsdetektiv med en doktorgrad i fysik og en fortid som snigskytte i marinekorpset. Han får brug for alle sine interessante færdigheder, da han kommer på tværs af en ualmindelig magtfuld russisk-amerikansk mafiaorganisation, der iscenesætter trafikulykker med illegale indvandrere som dødsofre for derefter at hæve deres livsforsikringer eller anlægge erstatningssager mod deres sagesløse medtrafikanter.

Plottet i 'Darwins klinge' er ganske originalt, og bogen er rig på både action og sort humor. Simmons og hans hovedperson har en forkærlighed for ulykker, der skyldes menneskelig dumhed. En af de bedste er den, hvor en nonne er blevet ramt af en dybfrossen kylling, som med en dertil indrettet kanon er blevet skudt tværs gennem forruden i hendes bil. Den slags synes jeg er sjovt, ikke mindst Simmons giver det klare indtryk, at han her bygger på virkelige hændelser.

Det er i det hele taget Simmons' bizarre specialviden, der bærer hans historie, men det er desværre også den, der ender med at kvæle den. Plottet drukner nemlig i videnskabelige redegørelser, sidelange ballistiske beregninger og beskrivelser af diverse skydevåbens indretning og virkemåde.

Det er i princippet emner, som jeg gerne vil læse om, men ikke, når de præsenteres så stift, skånselsløst grundigt og uden egentlig fortællemæssig nødvendighed, som tilfældet er her. Man får en mistanke om, at store dele af Simmons' manuskript simpelthen har været fotokopier fra forskellige lærebøger med et par replikker af typen 'spurgte hun' og 'forklarede han' sat ind hist og her for at maskere håndbogsteksten som dialog.

Poul Buchwald Andersens oversættelse fungerer godt og overbevisende og er præget af en prisværdig vilje til at finde eksisterende og relevante danske udtryk i stedet for at lade sig friste af de amerikanske, der ellers er så påtrængende i bøger af denne type.