0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Blåt i gråt

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
ingen
Foto: ingen
Skønlitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Skønlitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Troede man, at Jimmy Corrigans fremragende tegneserieroman 'The Smartest Kid on Earth', der kom for et par år siden, var det eneste rigtig nye i den del af den amerikanske tegneseriekultur, som befinder sig uden for superheltenes comicbookunivers, kan man tro om igen.

Daniel Clowes imponerende album 'Ghost World' om teenagere og voksenlivets mysterier er endnu et bevis på, at der sker gode ting inden for amerikanske tegneserier. Derimod er det billede, Clowes tegner af det amerikanske samfund, mindre muntert.

Over 80 sider og otte kapitler giver han os et kig ind i to teenagepigers liv umiddelbart efter High School, og det er bestemt ikke opmuntrende, hvad vi ser.

Understreget af Clowes minimalistiske tegninger - som er holdt udelukkende i en deprimerende gråblå tone - går Enid og hendes veninde Becky som moderne, om muligt mere kyniske, versioner af Salingers Holden Caulfield gennem tilværelsen uden mål eller mening. Fremmedgjorte, som man for nogle år siden sagde om ungdommen herhjemme.

Den kiksede, men kvikke Enid går i det skjulte med et håb om at læse på college, mens Becky ikke drømmer om meget mere end at vende tilbage til fortiden og skolens trygge rammer. Tiden går med at se tv, gøre grin med kontaktannoncerne i den lokale avis og plage den fælles ven Josh, som begge ender sammen med.

Lige under overfladen lurer den fælles gru for, hvad de næste 50-60 år egentligt skal gå med, og hvordan de to nogensinde skal passe ind i et Amerika, hvis værdier forekommer universer fra deres egne.


For at undgå de overvejelser fokuserer pigerne i stedet på sælsomme eksistenser som Norman, der troligt venter på et busstoppested, der er blevet nedlagt for flere år siden, og spiser på anakronistiske 'diners', hvor de kan opdigte eventyr om de øvrige gæsters liv.

Tøserne gør med andre ord alt for at undgå at tage stilling til deres eget liv og virkelighed, som dog naturligvis ender med at indhente dem. Verden kan ikke stå stille, og med Enids collegeplaner krakelerer venskabet stille og roligt.

Becky frygter naturligt at blive ladt tilbage og erobrer derfor Josh, og den fælles verden og referenceramme forsvinder dag for dag, indtil der ikke er mere tilbage. På det tidspunkt er alt forandret, selv Norman er væk fra busstoppestedet. Bussen kom tilsyneladende alligevel til sidst.

Man skal være i nogenlunde humør, når man tager hul på 'Ghost World', men så kan man til gengæld glæde sig til en anderledes oplevelse, der en gang for alle burde mane fordommene om tegneserier som noget, der kun er for børn, i jorden. Ikke mindst dialogen er ramt lige på kornet.

Helt berettiget har 'Ghost World' vakt en del opsigt i USA og er med tilsyneladende held blevet filmatiseret af Terry Zwigoff, der tidligere lavede den sælsomme dokumentarfilm 'Crumb' om tegneren Robert Crumb, som bl.a. i sin tid lavede Fritz the Cat.

Hvornår - og om - den kommer til landet vides ikke, men indtil da kan man med sindsro nyde albummet.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu