0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Varm krimi

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
ingen
Foto: ingen
Skønlitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Skønlitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Den norske Karin Fossum har tidligere udsendt to krimier på dansk med kriminalkommissær Konrad Sejer som gennemgående figur. Hendes nye psykologiske krimi 'Elskede Poona' har en hård, stram, tændt start. Hvor plottet er lige på og så uventet brutalt, at sproget står og dirrer længe efter.

Krimien lægger ud som en traditionel blodtørstig sag, men udvikler sig snart til at være en psykologisk kriminalroman, der går meget tæt på folk i stressituationer.

En nygift 38-årig kvinde fra Indien er lige landet i lufthavnen for at blive forenet med sin gom fra Elvestad. Nogle få timer senere bliver hun fundet maltrakteret til døde på en norsk eng.

Og mens vi venter på, at Sejer kan træde til med sit opklaringsarbejde, er historien som følger: Gunder er sky og har altid passet sig selv og sit hus og sin bil og sit arbejde. Nu er han efterhånden blevet halvtreds år gammel på den måde. Da hans mor lå i den store sygehusseng og var ved at dø, sagde hun godt nok, at der også en skønne dag ville komme en kvinde i hans retning.

Men der kom ikke nogen. Karin Fossum kan tegne menneskeportrætter, der emmer af varme og håb og også tilsyneladende enfoldighed, når Gunder lige nøjagtig sidder og drømmer om en indisk kone, mens lyset »fra læselampen varmede ham i det skaldede hoved«.

Det er ikke bare venligt, det er også umanerligt hyggeligt. Og samtidig er Gunder stædig, charmerende, stille, værdig. Fossum kan gradvist lægge alen til et menneskes karakter, så man bliver nødt til at mene noget om ham. Han er et fixpunkt, hvorfra Karin Fossum langsomt kan få den psykologiske centrifuge op i omdrejninger.

Bogen lever på, at den får nogle malende, tvetydige understrømme op at køre. I denne lille norske by foregår alt nemlig sidelæns og ad næsten grinagtigt lange omveje: Sexlivet, betroelserne, hvordan man planlægger sine frisørbesøg, hvordan man ikke siger noget til politiet, men alligevel får lagt sin viden fra sig osv. osv.


Et både fejt og retfærdighedssøgende samfund træder frem, når den lille bygd får et grimt mord på halsen. 'Elskede Poona' folder sin elastiske vidende miljøbeskrivelse ud. Den store by kan ikke lokke de unge mænd i Elvestad. De vil hellere have to store fadøl til end bruge pengene på en dyr taxa hjem.

Derfor behøver byens mænd heller ikke at gifte sig med piger udefra, de giftede »sig med piger fra stedet, og blev der. Men inden de kom så langt, gik pigerne på omgang. Det skabte et mærkeligt sammenhold med mange uskrevne love«.

Det er til denne lille indspiste Elvestad, at Konrad Sejer ankommer for at opklare forbrydelsen. I Elvestad ved alle alt om alle. Og Sejer og hans unge assistent Jacob Skarre lader sig suge ind i den lokale stemning.

I byen findes en lidenskabelig umoden teeager Linda, som vil alt for meget med sit liv. Jacob sammenfatter sin oplevelse af hende: »Da Skarre så det dirrende pigebarn, kom han umiddelbart til at tænke på en skive med roastbeef. Silketynd og rå, lige til at sluge. Han bad Gud tilgive denne grådige tanke og smilede så venligt han kunne«.

Linda bliver håbløst forelsket i Jacob - og i den anden ende er der nogle fantastiske beskrivelser af, hvordan Gunder kæmper for sin kærlighed til Poona hinsides døden. Det er meget smukt, uventet humoristisk og har et menneskeligt format, som er Karin Fossums niche inden for krimilitteraturen, og litteraturen i det hele taget.


Fossum skriver med en underdrejet, virkelig varm humor. Der er en bundvarme i den norske fortæller, som gør indtryk og kaster lys på mange af de løbende bogudgivelser. Hvor den fortravlede modernitet slår igennem i sprog, attitude og historie. Fossum skildrer mennesker, som er tæt på deres ønsker og tør kæmpe for deres realisering.

Ønskerne gløder rent igennem i 'Elskede Poona'.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu