Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

vild. Selv om vi nu skriver 2010, er Arthur  Rimbauds tekster stadig ætsende gode, syleflabede og surreelt glitrende. Her ses han som 17-årig fire år før sin afsked med al lyrik.
Foto: Roger-Viollet

vild. Selv om vi nu skriver 2010, er Arthur Rimbauds tekster stadig ætsende gode, syleflabede og surreelt glitrende. Her ses han som 17-årig fire år før sin afsked med al lyrik.

Skønlitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Som abonnent får du 15 procent rabat i Boghallen og Saxo Premium til 79 kr. om måneden. Læs mere på politiken.dk/plus


Rimbaud var moderne lyriks ultimative rockstjerne

Arthur Rimbaud var en brillant begavet og helt exceptionelt talentfuld poet. Også på dansk.

Skønlitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Hvordan nu det? Botticellis banalt porcelænspæne skildring af Venus den skumfødte optræder pludselig sådan her: »På røven står to ord: – CLARA VENUS;/kroppen bølger, rumpen stikker op/grusomt smuk med et sår på anus«.

Korrekt gættet, kære læser, det er såmænd blot Venus, der har været en gang gennem Baudelaires sataniske mudderpøl, og dernæst, nu, her, dukker op i Rimbauds fedtede badekar.

Og så er tonen ligesom, som man siger, slået an.

Moderne lyriks ultimative rockstjerne Med en fad kliché, som det i øvrigt fremragende Det Poetiske Bureaus Forlag ikke undser sig for at skamride, var Arthur Rimbaud al moderne lyriks ultimative rockstjerne, urfader til Jimi Hendrix, Johnny Rotten og Sid Vicious, den evige Jim Morrison ... og tusind ungersvende, der stak sig lidt i armen og sang i falset. Den rigtige Arthur Rimbaud, derimod, var vitterlig en brillant begavet og helt exceptionelt talentfuld poet.

Historien er velkendt – den meteoriske produktion af heftige værker fra ’En sæson i Helvede’ til ’Illuminationer’, seer-brevene (hvor Rimbaud udnævner sig selv til »seer« og skriver: »jeg er en anden«), det voldsomme forhold til Verlaine, der skød ham gennem hånden – og dernæst den bratte afsked med al lyrik i en alder af 21, den hårdkogte vending mod Afrika, de mislykkede handelseventyr, den triste, relativt tidlige død som 37-årig i 1891.

Mystisk oversætter
Nu har Det Poetiske Bureaus Forlag gjort det igen.

Via den mystiske, pseudonyme oversætter ’Hippolyte de la Garde’ (hvem er det egentlig?) er det hidtil mest omfattende udvalg af Rimbauds værker blevet gjort tilgængelige på dansk.

Sidst var det Baudelaires tur, så Rimbaud står ganske logisk i tur og rækkefølge.

Råt og lige på
Uffe Harder, Rolf Gjedsted og sidst Erik Knudsen (med en virkeligt god oversættelse af ’Illuminationer’) har allerede været der, men det er første gang, vi får den vittige og onde pastiche ’Et hjerte under kutten – en teologistuderendes bekendelser’, de to vigtige prosafragmenter ’Kærlighedens ødemarker’ og ’Fragmenter af en parafrase over Johannes-Evangeliet’.

Samt ikke mindst et righoldigt udvalg af breve, fra de tidlige provinsielle begyndelser fra Charleville i 1870 til de mere og mere desperate og sørgelige postiller fra 1890-91.

Og så med det utroligt kloge og gode, at alle de franske tekster er optrykt parallelt; dels så man kan møde dem råt og lige på, men dels jo også kan se oversætteren i kortene og diskutere hans (hendes?) valg og fortolkninger.

Se at få lært fransk
For at tage et indlysende eksempel – i det berømte ’Le dormeur du val’, ’Den sovende i dalen’, har vi hos Rimbaud en bevægelse fra et enkelt, grønt ’hul’, som er den bedragerisk idylliske dal, i første linje, til den chokerende og hårde opkomst af to blodrøde huller i den døde soldats legeme i digtets sidste linje.

Men her har de la Garde valgt at lade der være et enkelt skudhul i stedet for Rimbauds to?



Men de la Garde har et sympatisk og rimeligt svar på rede hånd i sin ’Advarsel til læseren’, nemlig at hensyn til rim og rytme og den deraf følgende atmosfære i digtene er valgt frem for eksempelvis korrekt, ordret gengivelse; og samme sted har de la Garde en kongenial opfordring til den kritiske læser:

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Ellers kan jeg kun, hvis du både vil have rim, rytme, mening og substans, – og undskyld mit sprog – opfordre dig til at trække fingeren ud af røvhullet og se at få lært fransk ...«.

Syleflabede tekster

Selv nu, knap 120 år efter digterens død, er hans tekster ætsende gode og syleflabede og surreelt glitrende. At han litteraturhistorisk fik en kolossal betydning, og kulturhistorisk blev til et ikon, er i den sammenhæng underordnet. Alle de febrilske og svagt overspændte ynglinge og piger, der sidder derude og er ved at briste af raseri og utålmodighed over den fede hinde af dansk småborgerlighed, der er lagt hen over deres fladtrykte reality-liv, har nu igen fået mulighed for at få en virtuos megafon og brutal stemmeforstærker i hænde. Og alle vi satte spidsborgere? Vi kan vel som det mindste tage os et glas forbudt absint, mens vi skutter os i det skærende lys fra Rimbauds hallucinationer.





Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden