Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Ny bog beskriver forbandet ungdom hos mennonitterne

Den canadiske forfatter Miriam Toews skriver om et specielt miljø, hun selv kender til.

Skønlitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Den mexicanske filminstruktør Carlos Reygadas’ film ’Stellet Licht’ (’Stille lys’) fra 2007 er en dybt fascinerende film, der udspiller sig blandt plattysk talende mennonitter i det nordlige Mexico.

Den canadiske forfatter Miriam Toews’ nye roman med den engelske originaltitel ’Irma Voth’ ligner en fantasi over virkeligheden bag ’Stellet Licht’.

Det er der gode grunde til. Miriam Toews kommer selv fra en mennonittisk baggrund og spillede faktisk en af hovedrollerne som hustruen Marianne i ’Stellet Licht’.

Kærlighedshistorie i mennonittisk miljø ’Før og efter’ udspiller sig langt ude på landet i en mexicansk provins, hvor en gruppe mennonitter isoleret fra omverdenen koncentrerer sig om deres Gud, deres familier og deres landbrug.

Til dette afsondrede mikrokosmos ankommer den geniale mexicanske filmskaber Diego for at lave sin kærlighedshistorie henlagt til et mennonittisk miljø i et landskab med endeløs horisont.

Den kvindelige hovedrolleindehaver med det dramatisk-tragiske udseende er ikke som de andre medvirkende lokal mennonit, men en tysk kvinde importeret fra Den Gamle Verden. Nøjagtig som tilfældet er med den fantastisk udseende tysktalende kasakher Maria Pankratz i ’Stellet Licht’.

Genbrugte temaer
’Før og efter’ er således i udgangspunktet en slags filmisk nøgleroman. I hvert så længe den handler om filmholdet og dets bøvl med at få mennonitterne, der egentlig afskyr alt det moderne og dets syndefulde væsen, til at hoppe med på den ukristelige filmvogn.

Men ’Stellet Licht’ viser sig i længden kun at være et afsæt.

’Før og efter’ er både en charmerende, særlig og klog pigeskildring fra et usædvanligt miljø.



’Før og efter’ er en fortælling om en svær opvækst og om familiens hemmeligheder og besværlige kemi.

Det er åbenbart hendes stof. Hendes første roman, ’Livet som det kunne have været’, handler om en ung mennonittisk pige, der drømmer om at stikke af hjemmefra og hænge ud med Lou Reed. ’De flyvende Troutmans’, der kom på dansk i 2008, handler om nogle teenagere, der ryger ud i vagabondliv på de store landeveje. Temaerne går igen i den nye.

Ungdomsoprør
Hovedpersonen er den 18-årige Irma Voth, som er blevet forstødt fra sin familie af sin far, fordi hun har giftet sig med en ung mexicaner.

At Jorge er katolik, er slemt nok. At han er involveret i narkosmugling gør det ikke bedre. At Jorges længere og længere fravær ender med et decideret forsvindingsnummer, gør det slet ikke spor godt.

Patriarken har et problem. Efterhånden som hans børn bliver gamle nok, gør de oprør imod såvel hans tyranniske regime som mennonittilværelsens afsondrethed fra alt det lækre moderne.

Irma bor alene på en lille gård på faderens stærkt begrænsede nåde og barmhjertighed. Hendes endnu mere rebelske lillesøster Aggie kan ikke vente med at slutte sig til hende. Irma får arbejde som ’mennonit-oversætter’ for filminstruktøren. Et arbejde hun varetager med målrettet undersættelse.

Da konflikterne tilspidses, må Irma, hendes lillesøster og deres nyfødte lillesøster sætte kursen mod Mexico By, hvor alskens farer og friheder venter.

Mennonitterne er en 500 år gammel anabaptistisk og pacifistisk kristen trosretning, men selv for de mest overbeviste pacifister kan det åbenbart knibe gevaldigt med at holde fred i familien.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Klog pigeskildring

Toews har skabt en skøn og selvstændig fortællerstemme i Irma Voth.

Det særlige blik på verden og den særlige brug af sproget, som kommer af en opvækst isoleret fra den store verden, giver fortællingen en toneart for sig. Men denne ungdomskloge naivistiske stil rummer også noget såre tidstypisk.

Den kulturelle ’Kasper Hauser-effekt’ minder en hel del om en feminin variant af den form for omhyggeligt iscenesat naivisme, som bl.a. er blevet brugt i DBC Pierres ’Vernon God Little’. Miriam Toews er endnu en anelse for koket i tonefaldet til at være en rigtig sværvægter, men ’Før og efter’ er både en charmerende, særlig og klog pigeskildring fra et usædvanligt miljø.

At skeletterne i skabet viser sig seriøst knoklede gør ikke denne både bevægende og snurrige bog ringere. Læs bogen, og se filmen, selvom det ikke er den samme historie.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden