Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
SELVFORSTÅELSE. I 'Asterios Polyp' sættes jegets sammensatte arkitektur til  debat. Tegning: David Mazzucchelli

SELVFORSTÅELSE. I 'Asterios Polyp' sættes jegets sammensatte arkitektur til debat. Tegning: David Mazzucchelli

Skønlitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Enestående tegneserie er et mesterværk for voksne

Dybsindighed og fantasi finder sammen i samme originale tankestreg i 'Asterios Polyp'.

Skønlitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

De senere års gennembrud for graphic novels baserer sig mere på fortællingernes intime realisme og illustrationernes karakter af personlig håndskrift end på nyskabende grafiske ideer.

Det bliver der lavet radikalt om på i David Mazzucchellis ’Asterios Polyp’.

LÆS OGSÅ

Her er der både personlig håndskrift, grafisk vovemod og filosofisk højt til loftet i en graphic novel, der er et mesterværk i genren tegneserier for voksne.

Biografisk fortælling
Hovedpersonen Asterios Polyp er en arkitekt i sit livs krise. Et halvt århundredes splittelse indhenter ham efter mange årtier som akademisk ironiker, følelsesmæssig surfer og selvsikker kussetyv.

Som arkitekt er han en succesfuld papirtiger. Tilbedt af sine studerende for sine overlegne analytiske evner og respekteret for sine bøger om arkitektur, ånd og materie.

Men Asterios har aldrig fået bygget et eneste af sine imponerende luftkasteller. Hans liv skal både privat og professionelt spænde over en gabende afgrund mellem teori og praksis.

LÆS OGSÅ

En afgrund, der truer med at opsluge Asterios, da en ildebrand efterlader ham på bar bund med et ur, en lommekniv og en Zippo-lighter som sine eneste ejendele. Ribbet for alt må han begive sig ud i verden. En sidste chance for at finde sig selv.

Den biografiske fortælling om Asterios Polyp er samtidig en filosofisk undersøgelse, som med resonans i naturvidenskab, litteratur, historie og mytologi undersøger, hvad det vil sige at være et menneske i denne verden. Hvad er den menneskelige arkitektur?

»Hvad hvis virkeligheden (som vi opfatter den) blot er en forlængelse af jeget?«, lyder grundspørgsmålet. Med det som afsæt tegner og fortæller David Mazzucchelli med subjektiv streg om, hvordan det selvsikkert rationelle udfordres af både naturvidenskab, religion og kaoskræfter.


Død tvilling
I småt og stort er det et dualistisk drama om menneskets splittelse. Asterios foredrager uden ophold om orden og kaos, det konkrete og det forestillede, om menneske og natur, men ser ikke splittelsen i sit eget øje.

At Asterion som Elvis blev født med en død tvilling, relateres til Platons ’Symposion’, hvori Aristofanes hævder, at mennesket oprindelig var tre køn. Først da det tredje køn blev kløvet af Zeus, opstod mand og kvinde som to halvdele, der altid mangler noget i at være hele.

Mazzucchelli har fat i Hermann Hesses ’Sol og måne’, Italo Calvinos kløvede vicomte og opfører en dybt bevægende variant af dramaet om Orfeus og Eurydike.

LÆS OGSÅ

Antikkens Grækenland er på uforudsigelig måde indlejret i Asterios som moderne amerikaner af græsk afstamning. En anden slags kulturel splittelse kommer til udtryk i hans kuldsejlede kærlighedsforhold til den japanske designer Hana.

En kærlighed, som ødelægges af hans manglende respekt for et andet kulturelt tankesæt. Måden, hvorpå Mazzucchelli illustrerer denne splittelse og dualisme, er brillant. I det gennemarbejdede værk illustreres dissonans kønnene imellem med rationelle blå streger for hankønnet og røde skraveringer for hunkønnet.

Fabulerende fantasi
Den personligt sansede refleksion over den svundne tid er et gennemgående træk ved mange graphic novels. Proust og Knausgård sat på tegneserieformel. Det gælder også ’Asterios Polyp’, hvor Mazzucchelli erklærer, at »alle minder er genskabelser, ikke afspilninger«.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Det er denne dramatiske genopførelse, Mazzucchelli udfolder med imponerende visuel opfindsomhed i dette fuldstændig stilrene billedværk i en streg, et tonefald og et farvelag, der på en gang er på hjemmebane i nutiden og har en resonans, der kunne høre hjemme i 1950’erne, hvor Asterios Polyp voksede op efter at have mistet sin skygge.

LÆS OGSÅ

Tvillingen, der skulle have heddet Ignazio og på en måde altid er med ham alligevel. Som urealiserede livsvalg – og som bogens fortæller.

I disse blegblå, matlilla, gule og blege rosa farver lever en ånd fra gamle reklamer, man finder på et efterladt loftsrum, hvor støvet danser i lyset forstyrret for første gang i mange år.

’Asterios Polyp’ er et enestående billedbogværk, hvor den filosofiske dybsindighed og den fabulerende fantasi finder sammen i samme originale tankestreg.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden